Internationale samenwerking

Blog: Dinalog meets India

India heeft een nieuwe premier: Narendra Modi. Modi is dingen anders aan het doen in India. Voor het eerst in jaren staat logistiek op de politieke agenda. De archaïsche infrastructuur die door de Engelsen is achtergelaten – en vooral hun specifieke doelen diende – moet worden omgebouwd om de economische ontwikkeling die in het land nog steeds doorgaat, te faciliteren. India wil bijvoorbeeld 36 nieuwe luchtvrachthubs gaan bouwen, en de havens moeten beter aansluiten op het wegennet.

Dinalog heeft al een aantal jaren contact met de SCA Logistics Group. Dit is een logistieke dienstverlener en luchtvrachtafhandelaar, die meer aan research en development wil gaan doen. Ze gebruiken daarvoor Dinalog als rolmodel. Begin juni waren we daarom in Mumbai om samen na te denken over de prioriteiten van het SCA-institute, en ideeën voor projecten te genereren.

De prioriteiten voor India zijn vrij herkenbaar: human capital, agrologistiek, pharma en health, ICT en technologie, en e-commerce. Er lijkt heel weinig formele training te zijn voor logistieke beroepen. De gevolgen zijn duidelijk: veel schade, lage performance, inefficiency. Een ander probleem is dat het ontwikkelen van algemeen onderwijsmateriaal moeilijk is, aangezien er veertien officiële talen zijn in India. Het inrichten van een complete cold chain voor zowel agro als pharma is een onmiddellijke prioriteit. Er gaat nu veel product verloren in de eerste schakels van de keten, omdat het niet goed gekoeld kan worden. Distributie in India is een enorm probleem, dat met e-commerce alleen nog maar erger wordt. Zo rijden goederentreinen in Mumbai tot in het centrum van de stad. In die stad is het verkeer zo druk dat de enige mogelijkheid om de wagons te lossen en de goederen verder te distribueren de handkar is. Rondom het station lopen dus veel mannetjes met hoog opgestapelde handkarren rond om spullen op te halen of te brengen.

India
Een positief punt is dat elke Indiër een smartphone heeft. De introductie van apps en andere tools kan dus ook heel effectief zijn om knelpunten op te lossen.

Een laatste grote prioriteit is het verzamelen van data en statistieken over logistiek. Er is in India heel weinig inzicht in de omvang van de infrastructuur, het aantal voertuigen, ladingstromen, logistieke faciliteiten, en de kwaliteit en kosten van logistieke activiteiten. Het inrichten van een logistiek observatorium is daarom een zesde roadmap geworden.

Toen wij er waren stond er een pagina grote advertentie in de krant over de maatregelen van Modi voor economie, handel en logistiek: inrichten van een single window voor de douane, betere risicoanalyse voor meerdere overheidsdiensten, verbeterde contract arbitrage, openingstijden van de douane naar 24×7, enzovoort. In de workshop kwamen we op een hele praktische visie op wat er in India moet gebeuren: iedereen in heel India moet aan zeep kunnen komen, en iedereen in India die zeep maakt, moet het kunnen verkopen en leveren aan zijn klant. Dus de ambitie is duidelijk. Nu het logistieke systeem nog even moderniseren.

Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur Dinalog

Geef de eerste reactie