Cross Chain Collaboration Center (4C)

Informatiedeling verhoogt veiligheid en efficiëntie kegelschepen

Waar bevinden binnenvaartschepen met olieproducten zich? Als de partijen in de logistieke keten van de zogeheten kegelschepen die vraag op elk moment nauwkeurig kunnen beantwoorden, kan dat leiden tot meer efficiëntie en veiligheid. De manier om dat te bereiken is het real-time delen van informatie van schepen, infrastructuur en bedrijfssystemen. Om het concept te beproeven, startte TNO een project in de Amsterdamse haven. Dit project wordt ondersteund door TKI Dinalog.

Somtrans schip

In de havenregio Amsterdam valt winst te behalen in de logistieke keten van kegelschepen. Door informatie te delen over lading, positie en route, kunnen de aankomsttijden bij terminals en ligplaatsen worden voorspeld. Dat leidt tot kostenbesparing, betere dienstverlening en minder druk op het milieu. Als schepen eerder zien waar ze moeten zijn en waar ze kunnen wachten, maken ze minder nautische bewegingen waardoor het risico op incidenten vermindert en de efficiëntie verhoogt.

REAL-TIME INZICHT KEGELSCHEPEN

In Amsterdam sloegen schippers (Bugro), bevrachters (Unibarge, Somtrans, TankMatch, Interstream Barging), surveyors (SGS, Saybolt), terminals (Vopak, Eurotank, Oiltanking), Havenbedrijf Amsterdam, Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, branchevereniging BLN-Schuttevaer, digitaal dienstverlener UAB-Online (Advisor Software Solutions) en TNO de handen ineen om een eenvoudige applicatie te ontwikkelen voor de logistieke keten van kegelschepen.

In de zogenoemde demonstrator worden real-time scheepsbewegingen zichtbaar op een kaart van de Amsterdamse haven. De architectuur is gebaseerd op vier kaartlagen: een ligplaatsenkaart, een faciliteitenkaart, een scheepskaart en een steigerkaart. Bovendien is er een eigen dashboard voor elk van de vijf stakeholders: terminal, bevrachter, havenbedrijf, veiligheidsregio en surveyor. Na aanvankelijke koudwatervrees, waren de reacties overwegend positief. De ketenpartijen hebben ervaren dat ze baat hebben bij transparantie. “De grootste meerwaarde voor surveyors is dat alle informatie nu beschikbaar komt in één systeem.” (SGS)

Printscreen Demonstrator met Logo

COMMERCIËLE DATA

Om te beginnen is het belangrijk dat alle partijen ervan overtuigd zijn dat de commerciële data vertrouwelijk wordt behandeld in de demonstrator. Al gaat het om data die de ketenpartijen sowieso per e-mail, telefoon, fax en marifoon uitwisselen – toepassing in een platform vraagt om extra zorg. Door gebruik te maken van het IT-platform van TNO, kan TNO de privacy en wensen van deze partijen borgen en wordt alleen informatie zichtbaar die veilig kan worden gedeeld. “Door met elkaar in gesprek te gaan blijkt er veel meer ruimte te zijn om data te delen dan je in eerste instantie zou denken.” (Havenbedrijf Amsterdam)

VOORSPELMODULES

Slimme algoritmes verrijken de data die uit bestaande systemen worden opgehaald en gekoppeld. Er is dus geen extra data input vereist. De Estimated Time of Arrival (ETA) module geeft de verwachte aankomsttijd van schepen in de haven. Dit verhoogt de efficiëntie in het havengebied door betere planningsmogelijkheden. De ligplaatsenmodule geeft in een grafiek de bezetting per ligplaats weer. Zo kan iedereen in één oogopslag zien waar plaats is om te wachten. “Het is een mooie gebruikers-tool met potentie om uit te breiden naar andere havens.” (Somtrans)

MEER WETEN?

Jannette de BesAls volgende stap wordt de demonstrator verder ontwikkeld tot een operationele tool. Hierbij zijn de ketenpartijen weer nauw betrokken. Wilt u meer weten, wilt u aanhaken of heeft u ideeën voor dit project? Wij komen graag met u in contact.

Contact: Jannette de Bes, Jannette.debes@tno.nl, 06-12960826

Geef de eerste reactie