Human Capital

Internationalisering onderwijs logistiek

Internationalisering van het onderwijs staat al jaren hoog op de agenda. Om studenten klaar te stomen voor de maatschappij en nog belangrijker de arbeidsmarkt is internationale ervaring een enorme toegevoegde waarde. Zo ook in de logistiek. Want logistiek houdt – zeker in het kleine Nederland – niet op bij de grens. De steeds internationalere en complexere logistieke netwerken reiken met productiecentra, distributieknooppunten en klanten over de hele aardbol. Dit brengt uitdagingen die een internationale blik en kennis vergen. Dus voor onze Nederlandse studenten is het van groot belang dat internationale perspectief ook mee te krijgen, zowel door taalbeheersing als voorbeelden en ervaring.

Een inventarisatie door de afdeling kennis en innovatie van EP Nuffic voor Dinalog in het kader van de Topsector Logistiek actielijn Buitenlandpromotie leert dat de meeste logistieke opleidingen in het hoger onderwijs actief internationalisering nastreven. Bijvoorbeeld door:

  • internationale studenten- en stafuitwisseling,
  • inkomende en uitgaande studentenmobiliteit voor studie en stage in het buitenland,
  • gezamenlijk onderzoek en onderwijs, en
  • executive trainingen.

Ook specifieke activiteiten zoals de SCF Global Student Challenge en Living Lab Logistiek dragen bij aan de internationalisering van het onderwijs. Hierbij zijn er wel grote verschillen tussen de opleidingen en tussen de doellanden.

De topsector logistiek geeft hier aandacht aan in zowel de actielijn Human Capital als Buitenlandpromotie-export. Naast de eigen logistieke Human Capital agenda, werken de topsectoren onder aanvoering van Hightech en Logistiek aan internationalisering van de gemeenschappelijke Human Capital agenda die dit jaar wordt gelanceerd in de vervolgfase van techniekpact.

Geef de eerste reactie