CATeLOG

Programma manager

Bas van Bree (bree@dinalog.nl)

Alle marktonderzoeken wijzen dezelfde kant op: er is een significante toename van online sales, die ten koste gaat van traditionele offline retail. Op het gebied van online bestellingen liggen er nog volop uitdagingen om fulfillment soepel te laten verlopen. In het project CATeLOG leggen we de focus op die uitdagingen die groei in online sales kan bewerkstelligen en tegelijkertijd de sales rendabel houden.

Drie logistieke processen staan centraal in dit project:

Grensoverschrijdende retail logistiek
Online verkoop kent geen grenzen, e-fulfilment wel. Consumentenvoorkeuren ten aanzien van e-fulfilment verschillen per grens/regio. Grensoverschrijdende online verkoop kan alleen succesvol zijn als de logistieke oplossingen gebruik maken van de juiste lokale wijze van last-mile distrubitie, of incentives en ‘demand management’ technieken om deze verschillende lokale voorkeuren te addresseren.

Cross-keten retail logistiek
Zowel op logistiek operationeel (tijdvensters, collectie en afzetpunten), tactisch niveau (locaties van voorraden en assortimentsplanning) en strategisch niveau (markt focus, partner selectie), is er steeds meer integratie tussen on- en offline retail. Succesvolle online verkoopmodellen (binnenland en grensoverschrijdend) moeten hierop worden aangepast en agestemd om de juiste rol van offline verkooppunten op alle 3 niveaus te kunnen integreren.

Ketenintegratie
Naast webwinkels worden ook andere partijen betrokken in het ‘order to delivery management’:logistiek dienstverleners kunnen de levering en collectie verzorgen, maar er kan ook een rol zijn voor toeleveranciers en producenten (bijv. voorraadaanhouding van reserve-onderdelen van reeds verkochte producten) . Ook klanten kunnen actief betrokken worden in bijvoorbeeld de coordinatie van de belevering (bijv door middel van social media) en mogelijke retouren om pieken in de afhandeling en ‘no-shows’ te voorkomen Hiervoor worden nieuwe ICT toepasingen ontwikkeld.

Facts & Figures


Startdatum: 31 aug 2012
Einddatum: 30 dec 2016