Service Logistiek

Factsheet: Samenwerken aan verbeterde inzetbaarheid voertuig luchtmobiele brigade

Wiba Zevenaar levert onderdelen van het Luchtmobiel Special Voertuig (LSV) aan de Koninklijke Landmacht. Met als uiteindelijk doel om de beschikbaarheid van onderdelen te verhogen tegen lagere keten kosten voerde Technische Bedrijfskunde student Leon Middag een verkennend onderzoek uit.

Leon bracht de huidige situatie met betrekking tot voorraadbeheer, levertijden en contract management in beeld en draagt 3 verbeteroplossingen aan:

1. Het kiezen van een ideale logistieke grondvorm per reserveonderdeel
2. Het slim inrichten van onderhoudspakketten
3. Het zeker stellen van de resterende materiaalbehoefte

1. Het kiezen van een ideale logistieke grondvorm per reserveonderdeel

Het kiezen van de ideale logistieke grondvorm per reserveonderdeel zorgt ervoor dat de Supply Chain factsheet 2 gordianwordt geoptimaliseerd. Levertijden van reserveonderdelen kunnen afnemen en de beschikbaarheid van reserveonderdelen kanstijgen. Voor reserveonderdelen die operationeel kritiek zijn zoals een draagarm is het belangrijk snel over de materialen te kunnen beschikken. Decentrale opslag ligt hierbij voor de hand of het afspreken van korte levertijden met de leverancier. Hierbij is het wel van belang dat de leveranciersperformance betrouwbaar is.

Reserveonderdelen met een hoge omloopsnelheid kunnen het beste direct geleverd worden aan de eenheid. Reden hiervoor is dat ze waarschijnlijk toch snel weer uit centrale voorraad geleverd zouden moeten worden gezien de omloopsnelheid. Om deze handelingen te voorkomen is een directe link tussen leverancier en klant wenselijk. Hetzelfde geldt voor reserveonderdelen met een korte levertijd. Voor kritische kapitaal intensieve reserveonderdelen met een lange levertijd is het aan te bevelen om te werken aan een goede relatie met de leverancier en dat de leverancier beschikbaarheid garandeert. Indien dit niet mogelijk is dan kunnen deze onderdelen het beste op een centraal punt worden opgeslagen.

2. Het slim inrichten van onderhoudspakketten

Factsheet gordian LMIMomenteel wordt ieder artikel los bestelt en worden er zodoende meerdere bestellingen geplaatst voor één periodieke onderhoudsbeurt. Leon inventariseerde de mogelijkheden om onderhoudspakketten in te voeren met als doel het vergemakkelijken van het bestelproces van reserveonderdelen die standaard worden vervangen bij een preventieve onderhoudsbeurt. Door meerdere reserveonderdelen samen te brengen tot één pakket en hier vervolgens een SAP nummer aan te verbinden wordt het mogelijk om meerdere onderdelen tegelijkertijd te bestellen.

Door de 3 verschillende luchtfilters niet meer individueel te bestellen, maar in de vorm van een onderhoudspakket valt er een besparing te behalen van 410 arbeidsuren op jaarbasis voor de afdeling Inkoop van Defensie. Deze capaciteit kan men inzetten voor andere doeleinden. Tevens valt er een capaciteitsbesparing te behalen van 16 arbeidsuren voor de fysieke distributie.

3. Het zeker stellen van de resterende materiaalbehoefte

Leon onderzocht tot wanneer de huidige voorraad aan reserveonderdelen de verwachte vraag afdekt. Door de toekomstige behoefte aan reserve-onderdelen tot aan de End of Life datum inzichtelijk te maken kan er door Wiba Zevenaar beter ingespeeld worden op de reserveonderdelen behoefte van het LSV.

Deze oplossingen dragen bij aan een verbeterde materiële inzetbaarheid van het LSV tegen zo laag mogelijke kosten. Een verbeterde, intensievere communicatie tussen klant en leverancier vormt hiervoor de basis, evenals het uitwisselen van meer informatie.

Context van het onderzoek 

Om de ontwikkeling in het veld van servicelogistiek te stimuleren, participeren WIBA Zevenaar en het MatlogCo van de Koninklijke Landmacht in een Service Supply Chain onderzoeksproject genoemd de Shared Business Intelligence Cell (SBIC). Dit project is een onderdeel van het Land Maintenance Initiative (LMI) programma van de Koninklijke Landmacht, dat als ambitie heeft om de instandhouding van landsystemen te verbeteren.

Geschiedenis van de LSV vraagt om langer door te gaan met de beschikbare middelen
In 2000 werd de 1e LSV opgeleverd. De initiële planning was dat het voertuig tot 2008 zou rijden. Vanwege budgettaire redenen werd dit opgeschoven naar 2012, dit werd vervolgens 2016 en is inmiddels gewijzigd naar 2024. Naast budgettaire redenen zijn er andere factoren die een rol spelen bij de operationele inzetbaarheid. Toen Special Products (SP), de Original Equipment Manufacturer (OEM) in 2004 failliet ging, verloor de Koninklijke Landmacht het directe aanspreekpunt voor het LSV. WIBA Zevenaar heeft de onderdelenvoorziening opgepakt en is sindsdien hoofdleverancier van de reserveonderdelen voor de LSV.

Download factsheet Geef de eerste reactie