San Francisco: ÜberANYTHING

Koning, keizer, admiraal, Über kennen we allemaal. Vers in San Francisco, en we waren al op weg naar Über. Die zitten in een gewoon kantoorpand in het midden van de stad. Dat past eigenlijk wel bij hun urban solutions: über levert oplossingen voor stedelingen. En San Francisco is hun bakermat.

Het kantoor is overigens wel hoe je je een nieuw techbedrijf voorstelt: overal liggen jonge mensen op banken en stoelen code te kloppen, op de wc hangt een handleiding hoe je als programmeur meer waarde kunt leveren voor het bedrijf, en je mag zelf in de koelkast duiken als je melk in je koffie wilt. Bij de ingang moet je je naam intypen op een schermpje, en als je dan weer weggaat krijg je automatisch een email waarin je bedankt wordt voor je bezoek.

Wij kwamen praten over een paar van de nieuwste ontwikkelingen: ÜberPOOL, ÜberRUSH, ÜberEATS. ÜBerPOOL is een soort carpool oplossing, waarbij je meerijdt met iemand anders. ÜberRUSH is een ophaal en bezorgdienst voor pakketjes, en ÜberEATS is een bezordienst voor eten, zoals Thuisbezorgd.nl bij ons, maar dan met gebruikmaking van individuele bezorgers.

Het concept van Über – individuen die gezamenlijk een dienst leveren aan andere individuen – blijft wel een heel krachtig concept. De moderne technologie, die eigenlijk bestaat uit een combinatie van een verzameling apps voor de smart phone, een optimalisatieplatform, en data analytics, biedt allerlei mogelijkheden om individuele consumenten, kleine bedrijfjes, en particulieren die wat bij willen verdienen bij elkaar te brengen en elkaar te laten “helpen”.

Dit is natuurlijk enerzijds gewoon een business model voor Über. Zij krijgen een percentage van de verdiensten, en bij het versturen van eten, bijvoorbeeld, krijgen ze ook nog een percentage van de restauranthouder. Aan de andere kant zijn er allerlei maatschappelijk effecten, waar ze zich bij Über ook steeds meer bewust van worden.

ÜberPOOL, bijvoorbeeld draagt bij aan het verbeteren van de bereikbaarheid van steden, door meer mensen in dezelfde auto te zetten. Über heeft hiervan mooie simulatiestudies gedaan voor Shanghai, waarin dit soort effecten duidelijk zichtbaar worden. Ze zijn ook aan het nadenken over mogelijke toepassingen in de zorg, waarbij medicijnen bezorgd worden, of inentingen kunnen worden thuisbezorgd. Na alle discussies over het toestaan van ÜberPOP in Europa lijkt me dit een heel andere manier om de discussie te voeren vanuit Über. In plaats van Über te verbieden zou de overheid Über kunnen gaan betalen.

Über is overigens niet de enige die dit soort concepten in de markt zet. Op een vraag over concurrentie en de mogelijke monopoliepositie van Über werden wij gewezen op allerlei concurrenten die in verschillende delen van de wereld op de loer liggen. Uiteindelijk is de technologie niet zo heel onderscheidend, en is het meer de schaal en de breedte van het aanbod waar Über het van moet hebben. En de concurrentie is vooral regionaal, terwijl Über wereldwijd opereert.

In de bus terug hadden Willem Heeren en ik een discussie over wat dit nu betekent voor het “echte” goederenvervoer. Über werkt vooral in stedelijke omgevingen, en dus voor last mile pick-up and delivery. Voor goederenvervoer over lange afstanden zijn de transactiekosten lang niet zo hoog en ligt het dus minder voor de hand om de Über-technologie te gaan gebruiken. Het optimaal combineren van ladingpakketten bij groupage bestond ook al lang voor ÜberPOOL. Hopelijk gaan we hierover bij ons volgende bezoek bij FLEXPORT iets wijzer worden.

Graag tot morgen.

Blog Flexport

Geef de eerste reactie