China Blog 4 – Xihong comprehensive bonded zone
woensdag 1 maart
Het consulaat in Chongqing heeft geholpen om een bezoek te organiseren aan Xihong business park. Dat een ontwikkelingsgebied waarin 100 km2 aan bedrijventerreinen wordt ontwikkeld vlak buiten de stad. Dit gebied ligt tegen de spoorterminal aan waar de trein vertrekt naar Europa. Dit is een andere dienst dan vanuit Chengdu. Deze dienst is ontwikkeld door DB Shenker, en de trein loopt van Chongqing via Kazachstan en Rusland naar Duisburg in Duitsland. Het aantal treinen is min of meer gelijk aan dat vanuit Chengdu, maar we vermoeden dat men het totaal aantal treinen noemt, en niet persé het aantal dat echt vanuit Chongqing vertrekt. Maar dit gaan we nog even uitzoeken.
Wij worden ontvangen bij de Xihong Micro-Electronics Industrial Park Development Company, die de consul en ons meteen mee sleuren naar een gigantische maquete in de lobby van het gebouw, waar de vice-general manager met een pointer allerlei gebieden aanwijst en uitlegt wat daar voor bedrijven zitten. De focus ligt op electronicabedrijven, zoals HP Enterprises en HP, maar ook een producent van wafers en allerlei logistieke bedrijven. Deze laatste liggen vooral in de comprehensive bonded zone.
De focus van de logistieke bedrijven is op e-commerce, en dan vooral inkomende stromen vanuit Europa naar China. Een van de logistieke bedrijven heeft een soort general purpose warehouse neergezet, waarin stromen van verschillende webshops afgehandeld kunnen worden. De diensten van dit soort bedrijven gaat vaak verder dan alleen logistiek. Zij bieden ook winkelruimte in de stad aan om de producten dichter bij de klant te brengen. De consument kan dan nog steeds de producten via internet kopen, maar na een voorbeeld even in handen gehad te hebben.
We worden in een busje gedirigeerd. Verderop in het Xihong gebied is een complex neergezet door een architect die ook de outlet in Roermond gebouwd heeft. In feite is die hele outlet in Xihong nog een keer nagebouwd, en binnen hangt een kaart waarop de spoorlijn als grote verbindende factor wordt neergezet. De outlet staat vol met Europese spullen, zoals pannen, babyproducten, beauty en healthcare en het onvermijdelijke Nederlandse melkpoeder van Hero en Nutricia.
De spoorterminal krijgen we niet te zien, maar daar hadden we van de vice-general manager al een aardig overzicht van gekregen in de lobby van hun kantoor. We rijden er wel met het busje langs. Wat opvalt is dat hier lang niet zoveel zeecontainers staan als in Chengdu. De containers hier lijken vooral continentale containers te zijn. Deze dienst is dus echt een hele andere dan die vanuit Chengdu. In de lobby bij de maquette stond Chengdu helemaal niet aangegeven op de kaart. Regionale concurrentie is dus ook de Chinezen niet vreemd.
Geef de eerste reactie