Internationale samenwerking

China Blog 5 – KLG – Intermax

KLG is een Nederlandse expediteur en logistieke dienstverlener uit Venlo, met klanten die in China actief zijn. Met een klant is KLG een bijzondere samenwerking aangegaan om een veel voorkomend verschijnsel in de Chinese logistiek – een hoog foutpercentage in zendingen – zo veel mogelijk uit te bannen.

In het verleden ging er veel mis met de zendingen van die klant: verkeerde documenten, verkeerde gewichten of volumes, verkeerd aantal dozen, verkeerde producten, met vertragingen en risico’s op controle als gevolg. Door een KLG dochter in China (een joint venture van KLG met Intermax Logistics in China) is een consolidatie- en controle-proces opgezet, waardoor het foutpercentage naar enkele procenten is teruggebracht. Daarnaast kan KLG in China het proces van het verzenden van lading versnellen van een normale doorlooptijd van vier dagen naar een minimale doorlooptijd van een dag. Dit is af en toe nodig in hele drukke perioden, bijvoorbeeld voor de kerst.

De kern van de oplossing is het betrouwbaar inrichten van het controle proces van de zendingen. Dit klinkt een beetje cryptisch, maar het geeft precies weer waar het in China in de logistiek mis kan gaan. Alle logistieke bedrijven in China richten controleprocessen in, maar die zijn niet flexibel, en ook niet betrouwbaar. Controleurs en inspecteurs worden vaak door leveranciers van producten omgekocht of voorgelogen, waardoor van een echte controle geen sprake is. De oplossing van KLG was om een groter dan normaal aantal Nederlanders in te zetten, en erg streng te zijn op pogingen tot omkoping.

Dat strenge controle zin heeft bleek wel uit diverse poging van leveranciers om producten via andere havens dan Shanghai te gaan verschepen. KLG zit daarom nu ook in Xiamen, Qingdao en Shenzhen. Daarmee zijn alle belangrijke havengebieden wel gecoverd.

KLG is behoorlijk succesvol met deze propositie, en groeit hard in China.

Dit is een heel mooi voorbeeld dat zakendoen in China moeilijk is, en dat goedkoop spullen kopen of laten maken lang niet altijd een succesverhaal is. De devil is in logistics, en dat heeft KLG goed begrepen.

Geef de eerste reactie