China Blog 6 – Alumni dinner
EP Nuffic en vooral Neso onderhouden allerlei contacten met Nederlandse en Chinese alumni in China. Dit is een hele interessante groep mensen die bij allerlei bedrijven werkzaam zijn, en daarmee een mooie inkijk kunnen geven in hoe China zich ontwikkeld, en waar kansen en mogelijkheden liggen. Onderdeel van onze reis was daarom een dinner met zo’n 15 alumni uit Shanghai en omstreken. De Benelux Chamber of Commerce was ook aangehaakt, en daarom waren er ook nog een aantal andere Nederlandse en Chinese ondernemers aangeschoven.
Het gespreksthema voor de avond was e-commerce, en daar waren de aanwezigen erg enthousiast over. E-commerce in China is booming, en biedt allerlei kansen voor advieswerk, dienstverlening en gewoon … handel. Chinezen zijn steeds kritischer ten aanzien van de kwaliteit van producten, en dat geldt al lang niet meer alleen voor melkpoeder. Dit betekent dat er voor veel Nederlandse bedrijven die een mooi product maken, kansen zijn om dit product ook op de Chinese markt aan te bieden.
Om die markt in te komen is e-commerce een hele goede basis. Jonge Chinezen hebben geld te besteden, en zijn gek op online shoppen. In feite is de Chinees veel meer online dan de gemiddelde Nederlander. Chinezen betalen alles digitaal, interacteren heel intensief via social media, houden via Wechat in de gaten waar al hun vrienden en de koeriers zijn, en kopen alles met de telefoon. Er is ook een uitgebreide infrastructuur voor e-commerce in ontwikkeling, via partijen als Alibaba en JD, die niet alleen een omgeving bieden voor het ontwikkelen en hosten van een webshop, maar ook allerlei ondersteunende diensten aanbieden, waaronder logistiek.
Diverse Nederlandse partijen zijn actief in het adviseren en ondersteunen van Nederlandse partijen die in deze maalstroom mee willen: AsiaAssist en D2R consultants, bijvoorbeeld. Er is inmiddels ook al wel wat materiaal beschikbaar dat de ontwikkeling van e-commerce in China beschrijft, maar het houdt nog niet over (voor geïnteresseerden: kijk eens op CBNdata.com – en dan even laten vertalen). Dit is dus een aanknopingspunt voor ons Living Lab. Het is overigens ook heel interessant om de Nederlandse situatie eens te spiegelen aan de Chinese situatie. Een aantal van de aanwezigen merkt op dat China echt vooroploopt in deze ontwikkeling, en trouwens ook een veel grotere e-commerce markt op zichzelf is, en dat Nederland nog wel wat stappen moet maken. Ook dit is een opportunity voor toegepast onderzoek.
Geef de eerste reactie