Conversion factory: SCS Multiport optimaliseert planning met nieuwe ‘decision making tool’
Aan de Madagascarhaven te Amsterdam ligt de terminal van Schiphol Container Services (SCS) Multiport: een unieke inland terminal midden in de zeehaven. Het is een overslagplaats voor maritieme containers, ontwikkeld om het zwaarbelaste wegennet in de Randstad te ontlasten en vervoer via water en land zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Maar dat moet ook efficiënt en kostenbesparend zijn. Daarom is er door de Dinalog Conversion Factory een ‘decision making tool’ ontwikkeld die het planningsproces optimaliseert.
Anton van Hattum: “Met de tool kunnen we ook precies doorrekenen wat de gevolgen van beslissingen zijn bij afwijkingen in onze normale werkwijze als gevolg van bijvoorbeeld een vertraging ergens in het proces.
We zijn begonnen met een pilot rondom onze dienstverlening in afvaltransport tussen Amsterdam en Tilburry (Engeland). De schepen met papierafval komen aan bij de terminal, we lossen de containers en vervoeren die per vrachtwagen naar een plaats hier verderop. Als er een vertraging ontstaat, moet je beslissingen gaan nemen. Accepteren we de vertraging met alle gevolgen van dien? Stilstaande vrachtwagens, overuren voor de chauffeurs en ander personeel. Of laten we deze vracht staan tot de volgende ‘batch’?
Bij iedere afwijking van de planning moeten opnieuw beslissingen genomen worden en dat is afhankelijk van vele factoren: mensen, brandstof, tijd, kosten, vaarschema’s etc. Vroeger werden deze beslissingen genomen op basis van gevoel, niet op basis van concrete doorrekeningen. Met deze ontwikkelde tool kun je precies alle gevolgen van een vertraging zien in het hele proces en de juiste beslissing nemen. Efficiënter, duurzamer en natuurlijk kostenbesparend”.
De tool is gemaakt in Excel en bruikbaar voor bedrijven die hun planningsproces willen optimaliseren. De tool gaat uit van twee havens van waaruit vracht vervoerd wordt naar elkaar (per boot) of verder het binnenland in (over de weg). De tool houdt rekening met vaarschema’s, wachttijden, laad- en lostijden, plaats op de kade voor laden & lossen en opslag & doorvoer, de beladingscapaciteit, de beschikbaarheid van kranen en ‘reach stackers’, de beschikbaarheid van vrachtwagens en ‘last but not least’het aantal containers. De kosten voor het gebruik van kades, kranen en vrachtwagens verschillen per dag. Met de tool kun je uitrekenen hoe je met zo min mogelijk schepen en vrachtwagens op de meest gunstige tijden toch alle containers kunt vervoeren naar hun plek van bestemming. Dat bespaart kosten, vermindert de druk op de weg en reduceert CO2.
> Download manual
> Download tool