Video: Defensie maakt tankonderdelen met 3D-printer
3D printen (ook additive manufacturing genoemd) biedt veel potentie om duurzaamheid van after-sales serviceketens van kapitaalintensieve goederen als defensiesystemen of vliegtuigen te vergroten. In plaats van veel verschillende langzaam lopende reserveonderdelen met een hoge vraagonzekerheid op voorraad te houden kunnen onderdelen op aanvraag worden geprint of worden gerepareerd met behulp van geprinte componenten. Een filmploeg van NU.nl was aanwezig bij de overdracht van de tools van NLR aan Defensie en hebben onderstaande video gemaakt.
Klik hier voor de video.
Jelmar den Boer, stafofficier Trainingscentrum Logistiek: “3D-printen is voor Defensie interessant omdat wij hiermee tijdens onze missies en oefeningen snel aan onderdelen kunnen komen. Doordat wij het zelf maken, hoeven we minder mee te nemen en zijn we ook mobieler. We verkleinen daarmee ook onze voorraden en besparen op de transportkosten.”
“Je kunt met 3D-printen ook zelf onderdelen ontwerpen en daarom zijn we vanuit het Opleidings- en Trainingscentrum Logistiek hier bij NLR. Met NLR maken wij deel uit van het project SINTAS, dat is een onderdeel van het innovatieprogramma van TKI Dinalog en Topsector Logistiek.”
SINTAS staat voor Sustainability Impact of New Technology on After-sales Service supply chains. Dit onderzoeksproject probeert te identificeren hoe 3D printen kan worden toegepast, voor welk type onderdelen en waar precies in de levenscyclus. Aanpassingen in het ontwerp en de planning van serviceketens kunnen vervolgens een positieve effect hebben op duurzaamheid.
Denk bijvoorbeeld aan minder voorraad van onderdelen, minder onderdelen die ongebruikt worden weggegooid en minder spoedtransport. Een ander voordeel is dat transport van veel specifieke onderdelen kan worden vervangen door transport van een beperkte hoeveelheid grondstoffen.
Het onderzoek wordt geleid door Universiteit Twente. De andere kennispartner is Technische Universiteit Eindhoven. Naast het Ministerie van Defensie en NLR zijn ook Additive Industries, Fokker Services en Thales Nederland partner in het project.
Geef de eerste reactie