Cross Chain Collaboration Center (4C)

Dinalog presenteert tijdens de webwinkel vakdagen

Dinalog presenteerde tijdens de Webwinkel Vakdagen 2015 in de jaarbeurs resultaten van verschillende projecten op de thema’s: Cross-Chain Control Centers en Last-Mile logistiek.

 

Cross-Chain Control Centers

Bedrijven die werken met een 4C concept coördineren samen hun ladingstromen via een neutraal platform: de Cross Chain Control Center. Het control center plant en monitort alle ladingstromen, maar ook informatie- en financiële stromen van samenwerkende bedrijven met behulp van slimme ICT oplossingen. Op deze manier worden ladingstromen gebundeld, de beladingsgraad wordt verhoogd en het aantal kilometers teruggebracht.

Ook op het vlak van e-fulfilment liggen grote uitdagen de komende jaren om het logistieke systeem te verbeteren, zo bleek tijdens de bijeenkomst op 21 januari in Utrecht. In de afgelopen jaren is Dinalog een aantal 4C projecten gestart met verschillende bedrijven en universiteiten waarin het 4C concept in e-fulfilment wordt ontwikkeld en getest. Eén van de projecten op dit vlak is CATeLOG, waarin onderzoek wordt gedaan naar onder andere consumer preferences en order-to-delivery preferences.

In CATeLOG is onderzocht op basis van welke criteria consumenten ervoor kiezen hun aankoop bij webwinkels te doen. Met afstand het belangrijkste criterium is kosten. Als men dan naar aspecten kijkt in de bezorging van producten dan is het opvallend dat consumenten het acceptabel vinden als het laatste bestelmoment rond 20.00 uur is. Dat roept de vraag op of er niet sprake is van doorgeslagen optimalisatie met cut-off tijden tot wel 24.00 uur. Ook opvallend is dat consumenten op dit moment de afleveroptie via parcel lockers laag waardeert als mogelijkheid. Is dat onbekendheid? Of zal de opkomst van deze lockers een doodlopend spoor zijn?

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Bas van Bree, Programma Manager 4C, Dinalog (bree@dinalog.nl)

Coert Knijnenberg, Directeur e-Fulfillment, Nic. Oud (cknijnenberg@nicoud.nl )

Sander de Leeuw, Associate Professor of Logistics, VU Amsterdam (sander.de.leeuw@vu.nl)

 

Last-Mile Logistiek

De laatste jaren is er veel gesproken over het laatste deel van aflevering van producten door onder andere webshops aan de consument en tegelijkertijd de beperking van logistieke kilometers met geringe lading. Ook de Webwinkel Vakdagen 2015 hebben in verschillende inhoudelijke sessies en door het bieden van ruimte aan verschillende exposanten aandacht geschonken aan het fenomeen last-mile.

Binnen Dinalog projecten is veel kennis opgedaan over e-commerce logistiek en efficiëntere afhandeling van de last-mile door bijvoorbeeld gebruik van lokale voorraden, gebundelde stadsdistributie met beschikbare vervoerssystemen en verschillende manieren voor bezorging/aflevering. Omgekeerd is ook aandacht besteed aan nieuwe concepten voor de first-mile bij retourlogistieke stromen. Aan de hand van verschillende R&D projecten (Cross-Chain Order Fulfillment, CATeLOG, 4C4D en Value Creation by Closing the Loop) wordt een overzicht gegeven van de relevante vragen en thema’s binnen dit onderzoeksterrein (zie presentatie Last-Mile Logistiek).

Binnen het Dinalog Incubator programma hebben verschillende startende ondernemers de mogelijkheid gekregen hun innovatieve concept ten aanzien van onder andere e-commerce en last-mile verder uit te werken en met ondersteuning de kans op succesvol ondernemerschap te vergroten. Onder andere Storelink, Green City Distribution, Sesam Solutions en 12 Return hebben oplossingen bedacht voor een efficiëntere last-/first-mile (zie presentatie Last-Mile Logistiek).

Eén van de deelnemers van het Dinalog Incubator programma is Bart Sebregts, initiatiefnemer van het concept Parcel4Me. Door Parcel4Me kunnen consumenten hun online bestelde producten in een zelf te bepalen onbemande pakket automaat laten bezorgen. Doordat deze automaten op strategische openbare locaties staan, zoals de campus van Universiteit Tilburg, kunnen consumenten hun pakket op hun dagelijkse route (zoals woon-werk routes) ophalen. Via de P4M-app blijft de consument op de hoogte van de leverstatus en is hij/zij in staat de juiste locker te openen. De consument hoeft niet meer thuis te blijven om een pakket in ontvangst te kunnen nemen en de pakketbezorger staat niet meer voor een dichte deur (zie presentatie Parcel4Me).
Last-Mile Logistiek            Parcel4Me

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jasper de Graaf, Assistant Programma Manager, Dinalog (degraaf@dinalog.nl)

Bart Sebregt, initiatiefnemer Parcel4Me (b.sebregts@parcel4me.nl)

Geef de eerste reactie