Cross Chain Collaboration Center (4C)

Doorbraakinnovaties in de logistiek – blockchain

Ons hele leven bestaat uit transacties. De meest herkenbare zijn koop en verkoop: het uitwisselen van goederen voor geld. Maar er zijn ook allerlei andere soorten transacties: afspraken over op tijd leveren, een vlotte afhandeling, of afspraken over het aanleveren van goederen voor inspectie, die dan geïnspecteerd worden en een certificaat ontvangen.

De logistiek is eigenlijk een reeks transacties die samen een logistieke operatie vormen. Transparantie in zo’n keten bestaat uit het inzichtelijk krijgen van die verschillende transacties: wie belaadt het voertuig, wie is de bestuurder, wat is de bestemming, hoe wordt het gewicht van de goederen vastgesteld, enzovoort.

Heel veel innovaties gaan over het opnieuw inrichten van transacties. AirBnB brengt verhuurders van kamers of appartementen direct in contact met huurders, de startup Stripe is bezig met het betalen via de smartphone, het Chinese Meituan faciliteert het formeren van groepen uit willekeurige individuen, om groepskorting te krijgen.

Een belangrijke slag die hierbij veel wordt gemaakt is dat de rol van de klassieke tussenpersonen (handelaren, banken, brokers) worden vervangen door internet platforms, websites of andere digitale structuren. Een aantal van deze nieuwe technologische infrastructuur begint ook nieuwe toepassingen te krijgen die voor de logistiek wel eens heel interessant zouden kunnen zijn.

Een zo’n voorbeeld is digitaal geld: de bitcoin. Om transacties in bitcoins af te handelen is een infrastructuur gebouwd die gebaseerd is op open, maar heel secure registraties, de zogenaamde blockchain. Dit is een federatieve structuur, wat wil zeggen dat iedereen die mee wil doen kan aanhaken, zolang die de afgesproken standaarden maar respecteert. Met blockchains worden transacties vastgelegd, die voor iedereen inzichtelijk zijn, maar die niet zomaar gewijzigd kunnen worden door derden.

In de logistiek zijn de eerste toepassingen al waar te nemen: UPS bijvoorbeeld gebruikt de blockchain technologie voor haar tracking en tracing oplossingen. Het Noorweegse bedrijf Nimber gebruikt blockchains om ruimte in personenvoertuigen te benutten voor de bezorging van pakketjes en de keuzes van de chauffeurs heel transparant te maken voor de eigenaren van de pakketjes.

Bij TKI Dinalog zijn we al een tijdje na aan het denken hoe je deze technologie breder geschikt kunt maken voor de logistiek. De combinatie van het open, maar veilig, vastleggen van transacties zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor het volledig transparant maken van logistieke ketens. In ons onderzoeksprogramma zullen we in 2016 activiteiten opnemen die moeten leiden tot een demonstratie van wat er met blockchains in de logistiek mogelijk is.

IBM is al een tijdje bezig met dit soort ontwikkelingen, en heeft bijvoorbeeld een blockchain-toepassing gemaakt voor de handel in diamanten. De blockchain-technologie leidt er dan toe dat de opeenvolgende handelstransacties van diamanten inzichtelijk wordt, waardoor je kunt herleiden of diamanten uit conflictgebieden komen of niet.

In de logistiek zie ik dit soort toepassingen helemaal zitten. We zijn dan bijvoorbeeld af van het probleem dat via meerdere niveaus van onder-aannnemingen bij vervoerders, verladers geen zicht meer hebben op wie er met hun lading rondrijdt. We zijn er dan ook vanaf dat we in Europa niet weten waar containers in China precies vandaan komen, en wie ze beladen heeft. Het staat straks allemaal in een blockchain: transparant, veilig en efficiënt.

Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur Dinalog

Laat alle 2 reacties zien