ICT & Informatievoorziening

Blog: Doorbraakinnovaties in de logistiek – de hyperloop

Een keer in de zoveel tijd komt er een innovatie langs waar iedereen zich op lijkt te storten. Momenteel is dat de hyperloop van Elon Musk. Dit is een idee om een vervoerssysteem te maken met een snelheid van 1200 km/uur. Elon Musk heeft weleens vaker vooruitstrevende ideeën: een volledig electrische auto, die er ook nog goed uit ziet (de Tesla), een herbruikbare raket (SpaceX), een auto waar mee je onder water kunt rijden (a la James Bond), en een supersnel vliegtuig.

Dit idee, van de hyperloop, is gelanceerd in 2013, en bouwt eigenlijk voort op de buizenpost uit de 19e eeuw. Een shuttle, waar mensen in kunnen zitten, wordt door een buis heen en weer geschoten met een ongelooflijke snelheid. In de hele wereld zijn nu onderzoekers bezig conceptuele ontwerpen te maken, over de materialen van de buizen en shuttles na te denken, of de kosten van zo’n soort systeem uit te rekenen. Een mogelijke route is Los Angeles – San Francisco, of Amsterdam – Parijs. De laatste route zou dan in een half uurtje moeten kunnen.

Op zich zijn dit soort ideeën enorm belangrijk voor het aanjagen van innovatie. Het belangrijkste voorbeeld daarvan is wellicht de uitdaging die president Kennedy in de Verenigde Staten deed in 1962: we choose to go to the moon this decade. Dat heeft geleid tot een enorme stroom uitvindingen, innovaties en inzichten, en in 1969 stond er inderdaad iemand op de maan.

Maar aan de andere kant heb ik ook een beetje een deja vue gevoel bij dit idee. We hebben in de jaren negentig in Nederland heel veel tijd en geld besteed aan het zogenaamde ondergronds logistiek systeem (OLS). Dat was een idee om een tunnel te maken van Schiphol naar Aalsmeer, voor het heen en weer schieten van pallets met bloemen. Dit idee is uiteindelijk niet verder gekomen dan de tekentafel, omdat het te duur bleek te zijn om de infrastructuur aan te leggen.
We hebben daarna nog wel allerlei vernieuwende spoorlijnen aangelegd voor hele snelle treinen, of voor vrachttreinen, en wat bleek daar: het aanleggen van de infrastructuur is inderdaad heel erg duur. Vooral als lokale overheden zich ermee gaan bemoeien.

Dat is dan misschien wel het belangrijkste inzicht uit al deze trajecten en onderzoeken: het introduceren van nieuwe transportconcepten blijft heel vaak haken op de kosten van de infrastructuur. Ook de megalomane hyperloop leidt aan dat euvel: hoe gaan we het voor elkaar krijgen om een buis te leggen van Amsterdam naar Parijs, waar die shuttle doorheen kan? Dat moet een rechte buis zijn, want met 1200 km/u kan je niet de bocht om, of op en neer.

Met andere woorden, ik heb mijn twijfels. Laten we dan in ieder geval ons voordeel doen met alle innovaties die dit, en andere, ideeën van Musk ons gaan brengen.

Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur Dinalog

Laat alle 2 reacties zien