Ervaringen met logistieke samenwerking tussen producenten van banket
Ruim 10 jaar geleden kregen verschillende MKB producenten in banket te maken met toenemende logistieke eisen vanuit een belangrijke supermarkt klant. Deze klant wilde frequenter en met kleinere zendingen beleverd worden, zodat hij minder op voorraad hoefde te houden. De MKB-ers konden individueel echter moeilijk aan deze toenemende eisen tegemoet komen, dus men besloot horizontaal samen te gaan werken. Dit gebeurde in de praktijk vooral door transporten te bundelen. De samenwerking was geen eenvoudige opgave, omdat de samenwerking met directe concurrenten was. Om deze reden besloot men om een onafhankelijke ‘arbiter’ aan te stellen, die elk jaar de hoogte van de kosten en voordelen berekende en deze op een faire manier over de deelnemers verdeelde. De samenwerking had voordelen voor elke producent, omdat ze op deze manier door de bundeling de supermarktketen als klant konden behouden. De synergie in de samenwerking werd apart doorgerekend, en de partij die meer bijdroeg aan deze synergie had ook recht op een evenredig deel van het voordeel. De logistieke dienstverlener speelde ook hier een belangrijke rol in de samenwerking, omdat deze partij inzicht had in alle handelingen en dus ook verbeteringen kan voorstellen. De samenwerking is inmiddels anders ingericht, maar het geeft achteraf een goede beeld van hoie MKB-ers horizontale samenwerking kunnen opstarten.
Zie hieronder de PDF met een overzicht van het ontstaan en de inrichting van de horizontale samenwerking tussen 8 MKB-ers bij de distributie van banketproducten . Deze wat oudere samenwerking geeft een goed overzicht van specifieke kansen van en struikelblokken voor horizontale samenwerking bij het MKB.
Download hier de pdf met meer informatie.
Lees ook: Van Rooijen logistiek sluit vervoerscontract met ZDN
Terug naar stap 4 Terug naar overzicht
Geef de eerste reactie