Cross Chain Collaboration Center (4C)

Ervaringen met logistieke samenwerking tussen producenten van kruidenierswaren

In de video geven een aantal producenten van kruidenierswaren en een logistieke dienstverleners aan hoe belangrijk keten samenwerking voor hen is om voordelen te behalen die ze alleen niet kunnen bereiken.

Toelichting:
Verschillende Nederlandse producenten van kruidenierswaren, zoals SCA (hygiene producten) en Refresco (sappen e.d.) geven in deze video aan dat ze horizontale samenwerken. De reden is dat ze door deze samenwerking zo voordelen kunnen behalen die ze anders niet kunnen bereiken. De producenten geven aan dat ze zelf hun eigen ketens al hebben geoptimaliseerd. Voor een verdere stap is echter horizontale samenwerking met andere producenten nodig. Een belangrijke factor om met andere producenten samen te werken is als je een overlap in klanten en afleveradressen hebt. Dan kan je door een combinatie van zendingen van verschillende producenten de frequentie van leveringen verhogen terwijl je met volle vrachtwagens rijdt. In de praktijk zijn er wel hordes te overwinnen om horizontaal samen te werken, omdat je met concullega’s werkt. Het is belangrijk om het vertrouwen in de samenwerking op te bouwen, en logistieke dienstverleners kunnen hierbij een rol in spelen. Mainfreight werkt als dienstverleners voor deze producenten, en werkt op haar beurt weer horizontaal samen met andere dienstverleners om de producenten de best mogelijk service te bieden. Dit gebeurt via een neutrale Cross Chain Control Center (4C), waarvoor alle ketenpartijen data met elkaar uitwisselen. De producenten zien dit niet als iets ingewikkelds, maar je moet de durf hebben om deze stap te maken en zo de voordelen van horizontale samenwerking binnen bereik te krijgen.

In de video geven de producenten SCA en Refresco en de dienstverlener Mainfreight hun ervaringen met horizontale samenwerking.

Terug naar stap 12 Terug naar overzicht

Geef de eerste reactie