Hoe krijg ik een concurrentievoordeel in e-commerce logistiek?
Op woensdag 26 oktober is het eindevent van Dinalog project CATeLOG. Wetenschappers van de VU Universiteit en Universiteit Twente hebben vier jaar lang onderzoek gedaan en presenteren de laatste inzichten en best practices in e-commerce. Korte concrete verhalen met actuele cijfers, uitgebreide consumentenonderzoeken en praktijkcases.
Wat werkt wel en wat werkt niet in e-commerce? E-commerce is vooral pionieren en ondernemingen lopen tegen dezelfde uitdagingen aan. Welke levertijden moet ik bieden om concurrerend te zijn? Wat gebeurt er als ik mijn verzendkosten verhoog of juist gratis ga versturen? Welke productintroducties gaan goed lopen op het web? Is dat te voorspellen en is de vraag anders dan offline? En wat moet ik met mijn IT, alles vervangen of zijn er misschien slimme plug-ins?
Wetenschappers van de VU Universiteit en Universiteit Twente hebben zich samen met een consortium van bedrijven vier jaar lang gebogen en komen met heldere antwoorden. Via bedrijfscases, consumentenonderzoek en slimme tools zijn de wetenschappers tot verhelderende inzichten gekomen. Daarnaast presenteert PostNL hun project “Floating Depot Amsterdam” waarin het met wetenschappelijke analyses werkt aan een efficiëntere last mile in het centrum van Amsterdam.
Programma
13.30 Welkom
Jeroen van den Berg (vLm community e-commerce)
13.45: Highlights van vier jaar onderzoek
Prof. Jos van Hillegersberg (UT) & Prof. Sander de Leeuw (VU)
In deze presentatie lichten we toe wat er in de afgelopen vier jaren aan resultaten is geboekt op het terrein van consumentenvoorkeuren in relatie tot logistiek, op assortimentstrategie en op architecturen voor e-commerce.
14.15: Voorspellen van toekomstige omzet voor nieuwe producten in multi-channel retail
Roman Daukuls (VU)
Bij het introduceren van nieuwe producten bij een omni-channel keten zijn er verschillende onzekerheden. Zullen verkopen zich online en offline hetzelfde gedragen? Hebben marketinginstrumenten vergelijkbare effecten in verschillende winkels en verkoopkanalen? Hoe beïnvloeden verkopen in verschillende kanalen en winkels elkaar? Deze presentatie laat aan de hand van een praktijkcase bij een grote fashionketen zien hoe de vraag naar nieuwe producten voorspeld kan worden.
14.30: It-architecturen voor tax-compliance in e-commerce (in Engels)
Fabian Aulkemeier
Bij cross border retail komen verschillende issues aan de orde die niet in nationale verzending spelen, waaronder verrekenen van belastingen. Deze presentatie laat een pluggable tax compliance service zien die past in een flexibel platform. Hoe werkt zo’n plug-in en wat zijn de uitdagingen bij de invoering ervan?
14.45: Hoe consumenten reageren op diverse verzendkosten en aflevermethoden (in Engels)
Dung Nguyen (VU)
Voorkeuren van consumenten voor leveringsmethoden (thuis leveren, afhalen in een winkel of bij een pakketautomaat) hangen af van de structuur van de verzendkosten die in rekening worden gebracht (bijvoorbeeld gratis, gratis boven bepaald bedrag of tarief per bestelling). Deze presentatie laat zien hoe consumentenvoorkeuren hiermee samenhangen afhankelijk van onder andere orderwaarde en reistijd van consumenten.
15.00: Pauze
15.30: Floating Depot Amsterdam
Laurens Tuinhout (PostNL)
In een poging om bestelauto’s uit de binnenstad te houden werkt PostNL aan de introductie van een Floating Depot in Amsterdam waarmee de aanlevering van pakketten voor last mile distributie vanuit het distributiecentrum moet gaan plaatsvinden. In deze presentatie licht Laurens Tuinhout van PostNL het project en de bevindingen toe.
16.00: Discussie met prof. de Leeuw en van Hillegersberg aan de hand van stellingen
16.30: Borrel
Inschrijven kan door een mail te sturen naar n.hofstra@vu.nl, uiterlijk 21 oktober