Seminar ‘Digitaal onderhoud van schepen en inkoop van onderdelen’

In de consumentenmarkt is digitalisering niet meer weg te denken. Producten bestel je online voor elf uur ’s avonds en heb je de volgende dag in huis en je auto geeft aan wanneer jij de garage moet bellen. Hoe kan het dat ontwikkelingen in die markt zo snel gaan, terwijl in de maritieme sector onderhoud en inkoop niet automatisch verloopt? Daarover kom je meer te weten tijdens het seminar ‘Digitaal onderhoud van schepen en inkoop van onderdelen’ donderdagmiddag 27 juni in Dordrecht.

Digitalisering noodzakelijk
Uit onderzoek van Capgemini blijkt een bedrijf gemiddeld 29 initiatieven start om hun logistieke keten te digitaliseren. Slechts 22% van deze initiatieven slaagt. Maar tegelijkertijd wordt het nut en de noodzaak wel gezien. Voor 86% van Nederlandse organisaties is kostenbesparing de grootste drijfveer om de logistieke keten te digitaliseren, gevolgd door omzetverhoging (63%) en ondersteuning van nieuwe businessmodellen (55%). Digitalisering is dus wel noodzakelijk, maar niet eenvoudig.

Brug slaan tijdens seminar
In het seminar ‘Digitaal onderhoud van schepen en inkoop van onderdelen’ wordt een brug geslagen tussen onderzoek, voorbeelden uit andere sectoren en de maritieme praktijk. De begrippen ‘predictive maintenance’ en ‘condition based maintenance’ zijn in onze sector niet vreemd, maar koppeling met inkoop lijkt nog een vergezicht. Of is dat vergezicht dichterbij dan je denkt?

Dit seminar is gericht op
Reders en ship management companies in de bagger, offshore en short sea markt. Het onderwerp van het seminar heeft vooral aansluiting met de volgende vakgebieden: Operationeel management, technisch beheer, inkoop.
Scheepswerven en maritieme toeleveranciers, toeleverend aan de bagger-, offshore en short sea markt. Met name voor de volgende vakgebieden: Project management, inkoop, supply chain management, business development en sales.

Programma
13.30-14.00 uur Inloop

14.00 uur: Opening door de dagvoorzitter
Marnix Krikke, Innovation & Human Capital Director bij Netherlands Maritime Technology

14.10-14.40 uur: Digitalisering van de supply chain: Bevindingen & aanbevelingen uit ‘The Digital Supply Chain’s Missing Link: Focus’
Erik van Dort, Vice President Supply Chain bij Capgemini

14:40–15:10 uur: Reserve onderdelen als een service: Inspiratie uit de logistieke procesautomatisering Florian Kriz, Manager E-Commerce & Product Management bij Vanderlande

Pauze

15:30–16:00 uur: Marconi: Service logistieke control towers voor de maritieme sector
Maarten van Driessen, Senior consultant bij Gordian

16.00–16.30 uur: E-commerce in de scheepsbouw: Hoe organiseer je dat?
Richard van Deventer, Business development manager bij ShipSupport.com

16.30–16.40 uur: Afsluiting door de dagvoorzitter

16.40–17.30 uur: Netwerkborrel

Locatie
Duurzaamheidsfabriek Dordrecht
Plenaire zaal – 4e etage
Leerparkpromenade 50, 3312 KW Dordrecht

Kosten
Het seminar is kosteloos toegankelijk dankzij een bijdrage voor MIT Netwerkactiviteiten van TKI Maritiem (let op, er is wel een no-show fee van €150,-). Tevens geldt er een maximum van 2 deelnemers van dezelfde organisatie.

Geef de eerste reactie