F35 supply chain: Nederland is Silicon Valley van de internationale logistiek
De Nederlandse logistieke sector zet in op digitalisering. Dat werpt inmiddels zijn vruchten af. Een voorbeeld is de opdracht om de supply chain van de reserveonderdelen voor de F35 Joint Strike Fighter te organiseren. ‘De onderdelen zijn staatsgeheim.’
Rene de Koning is CEO van OneLogistics en verantwoordelijk voor deze klus. Hij deelde vorige week tijdens CSCMP Europe in Rotterdam (een bijeenkomst voor internationale supply chain experts) enkele ervaringen over dit project. ‘Omdat het om hoogwaardige geheime militaire spullen gaat, hebben we soms te maken met bijzondere voorwaarden. We kunnen de onderdelen niet zomaar aan een buitenlandse trucker meegeven voor verzending.’
Supply chain
Dat deze klus niet vergelijkbaar is met de supply chain van reserveonderdelen voor een regulier passagiersvliegtuig, werd al meteen duidelijk toen De Koning zijn presentatie begon. ‘Ik verzoek u vriendelijk om geen foto’s te maken van de slides. Want het gaat hier om vertrouwelijke informatie.’
Het binnenhalen van de klus was een mooi staaltje Hollands ondernemerschap, vertelt hij. ‘We hebben alle logistieke partijen bij elkaar gebracht om een wereldwijde oplossing te bouwen. Daartoe hebben we alle programma’s voor de Topsector Logistiek bij elkaar gelegd.’
Reserveonderdelen
De supply chain voor de reserveonderdelen van het gevechtsvliegtuig is erg complex. Bouwer Lockheed Martin heeft niet zomaar een onderdelenlijst waarvan klanten naar gelang hun behoefte kunnen bestellen en eventueel zelf voorraden kunnen aanleggen. Er is een gezamenlijke poule beschikbaar. Totdat de onderdelen verscheept én gebruikt zijn, blijft het Amerikaanse Lockheed Martin eigenaar.
De Europese landen (inclusief Turkije) hebben in totaal zo’n 500 toestellen gekocht. Een juiste afhandeling van de douane kan daarom veel tijd en geld besparen. ‘We hebben de supply chain zo ontworpen dat er pas belasting betaald wordt, zodra onderdelen daadwerkelijk ingezet zijn. Dus zolang ze nog in de poule zitten, ook al zijn ze verscheept, hoeft er niet afgerekend te worden.’
Verzending
Een snelle afhandeling van de verzending van de militaire onderdelen is essentieel. Want op dit moment kan nog moeilijk ingeschat worden hoe vraag en aanbod op elkaar gaan aansluiten. Het gaat immers om een nieuw militair toestel waarvan niemand nog weet welke onderdelen het eerste kapot gaan. ‘Bovendien kunnen er tijdens een crisissituatie grote pieken ontstaan in de vraag naar reserveonderdelen. We willen er straks niet achter komen dat er ergens bottlenecks zijn gecreëerd. Nederland heeft een unieke positie omdat we zowel over land als door de lucht over een zeer goede infrastructuur beschikken.’
Om het overzicht te bewaren heeft OneLogistics voor dit project een dashboard ontwikkeld, waar de status van alle segmenten in de supply chain nauwkeurig bijgehouden wordt. ‘We konden helaas niet gebruikmaken van de beste software op dit gebied, want dat is voorbehouden aan de Amerikanen. Daarom gebruiken we het op één na beste. Verder is cyber security van de hele keten natuurlijk een belangrijk aandachtspunt.’
Cyber security in de hele keten is een belangrijk aandachtspunt.
Om de opdracht te winnen ging OneLogistics handig om met de Amerikaanse cultuur. De Koning: ‘We noemen onze control tower richting de Amerikanen nooit ‘control tower’. We hebben het dan altijd over het ‘coordination centre’. Want als zij het idee hebben dat je de controle van dit F35-project wilt overnemen, krijg je de klus nooit.’
Innovatieve logistiek
De haven van Rotterdam maakte van de gelegenheid ook gebruik om aan te tonen dat Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van innovatieve logistiek. Emile Hoogsteden (vice president containers, bulk en logistics) gaf een presentatie over alle mogelijkheden die Rotterdam biedt en met welke innovaties de haven zich bezighoudt.
‘We zien veel veranderingen op ons afkomen. We focussen als haven op twee zaken: de energietransitie en digitalisatie. Die gaan namelijk enorm veel invloed hebben op de goederenstromen van de toekomst.’
Digitalisatie
‘We willen met digitalisatie een stap verder gaan. We ontwikkelen daarom smart tools samen met marktpartijen.’ Zo is de haven bezig met de ontwikkeling van Shiptracker, een tool om de informatievoorziening van de aankomsttijd en het vertrek van schepen te verbeteren. Een andere ontwikkeling is Navigate. Dat systeem geeft een overzicht van de meest efficiënte deepsea-, shortsea-, spoor- en binnenvaart-routes via Rotterdam.
Hoogsteden: ‘Het klinkt misschien nog niet geavanceerd. Maar het is wel belangrijk. Want marktpartijen zijn nog niet goed genoeg op de hoogte van deze informatie, dus het helpt tegen verspilling.’ Congestie is immers een grote bedreiging voor de logistieke dienstverlening, beseft hij.
Efficiënter
‘Er is nog te veel verspilling in de keten. Vertragingen zijn daar een belangrijke oorzaak van. De keten moet efficiënter worden. Onze rol daarin verandert mee. We waren eerst een ‘landlord’ die zorgde voor infrastructuur. Maar we moeten een grotere rol pakken in de ontwikkeling van de digitale infrastructuur. Daarbij gaat het om de totale supply chain, niet alleen om de haven. Dus we kijken naar de totale behoeften van de verladers, shippers én forwarders.’
Er is nog te veel verspilling in de keten.
Kortom: Nederland profileert zich op allerlei gebieden als het Silicon Valley van de logistiek, waarbij de hele supply chain zoveel mogelijk geïntegreerd wordt met hulp van digitale oplossingen. Het binnenhalen van het F35-project liet zien dat Nederland niet voor niets een koploper is in de logistiek. Zo verwacht de logistieke sector, die verantwoordelijk is voor 8% van het Nederlandse Bruto Nationaal Product en talloze banen, haar ambitieuze groeiambities te kunnen waarmaken.
Bron: Nieuwsblad Transport
Geef de eerste reactie