Cross Chain Collaboration Center (4C)

Gedreven door open innovatie

Innovatie is een grote component om de topsector Logistiek naar een hoger plan te tillen. De ambitie is om in 2020 een internationale toppositie te hebben in de afwikkeling van goederenstromen, als ketenregisseur van (internationale) logistieke activiteiten en als land met een aantrekkelijk innovatie- en vestigingsklimaat voor verladers en logistieke bedrijven.

Om die ambitie waar te maken werd een actie-agenda uitgewerkt in roadmaps als leidraad voor onderzoek en innovatie. Albert Veenstra is wetenschappelijk directeur van Dinalog dat samen met NWO en TNO het Topconsortium Kennis en Innovatie Logistiek vormt. Veenstra vertelt waarom innovatie zo belangrijk is in de sector, wat er al bereikt is en waar verbetering mogelijk is.

Groei door samenwerking

“Binnen de verschillende roadmaps – Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP), Synchromodaliteit, Douane, Cross-Chain Control Centers (4C), Supply Chain Finance en Service Logistiek – bepalen we welke onderzoeken gedaan worden en welke projecten opgepakt worden. De roadmaps geven inzicht en door inzichten en kennis samen te brengen, groeit de logistieke sector door slimme innovatieve oplossingen. Het is niet altijd wetenschappelijk onderzoek, soms zijn kleine veranderingen/aanpassingen ook voldoende. Op dit moment worden de roadmaps in overleg met het bedrijfsleven herijkt. Zodat we voor de komende jaren weer een actuele onderzoeksagenda hebben.” 

Dichtslibbend stadsverkeer

 “Daarnaast komen er veel goederen uit het buitenland waardoor de douane ook een rol speelt. Stakeholders hebben allemaal andere belangen, waardoor het extra lastig is hiervoor tot een werkbare oplossing te komen.”

Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan binnen de roadmap 4C naar oplossingen voor stadsdistributie. “Logistiek raakt de maatschappij het meest zichtbaar bij bezorging van goederen. Dat levert knelpunten op, zeker door de toenemende e-commerce. Het onderzoek richt zich op mogelijkheden om die verkeersstroom kleiner te maken. Kan het OV ingezet worden, kunnen pakketten van verschillende aanbieders slimmer met één auto bezorgd worden of zijn bezorgboxen aan de muur de oplossing? Daarnaast komen er veel goederen uit het buitenland waardoor de douane ook een rol speelt. Stakeholders hebben allemaal andere belangen, waardoor het extra lastig is hiervoor tot een werkbare oplossing te komen.” Een ander voorbeeld: “Het project DaVinc3i onderzoekt hoe in de sierteeltsector het virtuele handelsnetwerk door innovatieve oplossingen wereldwijd versterkt kan worden. Het onderzoek richt zich hierbij op informatie infrastructuren, co-modaliteit, coördinatie en samenwerking in logistiek en commercie.” 

Familiebedrijven

De aansluiting van het MKB met logistieke innovatie verloopt volgens Veenstra soms wat lastig. “We zoeken de samenwerking en fungeren als incubator door startups te betrekken bij projecten. Het gevestigde MKB heeft weinig belangstelling, waarschijnlijk veroorzaakt door tijd- en geldgebrek. Want deelname aan projecten kost óf geld óf tijd. Ook de grootte van het bedrijf speelt hierbij een rol, er zijn veel kleine familiebedrijven. Maar ook zij moeten kunnen profiteren van innovaties. Bijvoorbeeld in het wegvervoer: de innovaties in trucks leveren een schat aan data op die gebruikt kan worden om het rijgedrag te veranderen en daardoor geld te besparen. Een klein bedrijf alleen, kan weinig met die data, maar als we die data sectorbreed samenvoegen krijg je een benchmark waar ook zij van kunnen profiteren.”

Corry Daalhof – FD online

Geef de eerste reactie