Cross Chain Collaboration Center (4C)

Hoe deze crisis een kans biedt voor meer transportsamenwerking

CHEP Benelux is samen met de supply chain analyst en consultantbureau Argusi in een innovatieprogramma gestapt. Op die manier helpen ze TKI Dinalog en Topsector Logistiek om 40 miljoen vrachtwagenkilometers in Nederland te besparen met efficiënter transport. Dit project wordt uitgevoerd vanuit de 4C actielijn.

Dit artikel is geschreven door Patrick van Daele, Sustainability & Collaborations Manager. Hij ziet opportuniteiten voor transportsamenwerking na COVID-19. Hoe ziet u de toekomst van transport en logistiek?

COVID-19 heeft de supply chain wereldwijd in zijn greep: bevoorrading en transport pieken. Het vergt heel wat flexibiliteit om goederen tijdig op hun bestemming te krijgen. De sector is zoekende: niet alleen naar hoe deze crisis veilig door te komen, maar ook naar hoe het ná deze wereldwijde gezondheidscrisis verder moet in de logistieke keten.

De toekomst vraagt om nieuwe businessmodellen met wendbare bedrijven. Digitalisering en lokale samenwerkingen lijken daarin nu al twee succesfactoren. CHEP Benelux is alvast klaar om transportsamenwerkingen tussen bedrijven verder uit te bouwen.

Slimme oplossingen voor de supply chain
CHEP Benelux helpt al meer dan 40 jaar om goederen tot bij de consument te brengen. Onze in het oog springende blauwe CHEP-pallet groeide uit tot de onzichtbare ruggengraat van de wereldwijde supply chain. We zoeken voortdurend naar efficiëntere en duurzamere oplossingen. Wij verkopen daarom geen pallets, maar laten bedrijven ze delen en hergebruiken. Na gebruik worden ze in een lokaal CHEP-servicecenter schoongemaakt, gecontroleerd en hersteld.

Innovatie gaat bij ons altijd hand in hand met openheid en samenwerking. Daarom zoeken we steeds naar synergieën en brengen we lokale partners waar mogelijk samen. Hoe denser een netwerk, hoe efficiënter en duurzamer de logistieke keten.

“Openheid tussen partijen kan de supply chain écht veranderen. Hoe méér we informatie delen en samenwerken, hoe duurzamer de sector wordt.”

Versnelde transformatie naar transportsamenwerking
Maar de sector kan nog verdere stappen nemen naar een nieuwe manier van werken, zoals met transportsamenwerkingen. Door ritten en vrachtwagencapaciteit te bundelen of te combineren, verminderen bedrijven kosten, het aantal (lege) vrachtwagens op de baan en CO2-uitstoot. Bij onze klanten heeft deze aanpak in het verleden zijn vruchten afgeworpen. Vorig jaar hebben we In de Benelux met hen op die manier meer dan 200.000 kilometer en 161 ton CO2 kunnen elimineren.
We zien bovendien dat diverse online (vracht)platformen vandaag de transportmarkt veroveren. COVID-19 zorgt ervoor dat die evolutie nog versnelt. De sector evolueert met rasse schreden en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Bundelen van krachten: grootschalige transportinnovatie in Nederland
In Nederland zijn we samen met supply chain analyst en consultantbureau Argusi in een innovatieprogramma gestapt. Op die manier helpen we Dinalog en Topsector Logistiek om 40 miljoen vrachtwagenkilometers in Nederland te besparen met efficiënter transport.
De CHEP-database van pallettransacties vormt de spil bij het bundelen van ritten. Dankzij ons sterk lokaal en internationaal netwerk en onze schaalgrootte beschikken we namelijk over één van de grootste databases van goedererenstromen in Europa. Op basis van verschillende algoritmen kunnen kansrijke samenwerkingen tussen verschillende partijen geïdentificeerd worden op trajectniveau.

De uiteindelijke bedoeling is om stabiele, regelmatige dienstregelingen te implementeren waarin transportstromen dagelijks en/of wekelijks dezelfde routes volgen via meerdere aan elkaar geschakelde ritten (afstandbundeling) of ladingen worden gebundeld in eenzelfde vrachtwagen (capaciteitbundeling).

Post-COVID-19 tijdperk
De huidige gezondheidscrisis heeft het belang van flexibiliteit en samenwerking, ondersteund door digitale oplossingen, duidelijk aangetoond. Toch hoop ik dat we nog lessen kunnen trekken voor de toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat openheid tussen meerdere partijen de supply chain écht kan veranderen. Hoe méér we informatie delen en samenwerken, hoe duurzamer de sector wordt. We hebben al bewezen dat ecologische en economische belangen verzoend kunnen worden. Het COVID-19-virus heeft ervoor gezorgd dat wij onze planeet noodgedwongen ademruimte hebben gegeven. Laten we dat positieve effect op het milieu vasthouden en meenemen als we straks opnieuw het leven oppikken.

Geef de eerste reactie