Cross Chain Collaboration Center (4C)

Impact van innovatie: in de retourlogistiek van e-commerce

“Productretouren zijn geen kostenpost, maar een kans om waarde te creëren.”
In gesprek met Stef de Bont, oprichter van 12Return 
E-commerce is een sterk groeiende sector. De omzet en het aantal online shoppers stijgen. Gemak, snelheid en ruime keuze maken e-commerce aantrekkelijk. Een goede logistieke organisatie is nodig om, naast de groeiende pakketstroom, ook de retourstroom goed te verwerken en de kwaliteit van dienstverlening op peil te houden. Producenten, E-tailers, pakketvervoerders en logistiek dienstverleners kunnen samen in volledig geïntegreerde retourketens werken aan transparantie, snelheid en efficiëntie. 12Return is control tower in dit logistieke proces en biedt een complete en end-to-end retouroplossing.

Value creation
Stef de Bont: “Partijen in de logistieke keten zien productretouren vaak als kostenpost en niet als kans om waarde te creëren.” Toch leidt een goed georganiseerd hergebruik van producten niet alleen tot hogere opbrengsten, maar ook tot klantenbinding, minder milieuschade en betere productkennis. Daarnaast is het voorkomen van waarde-erosie een belangrijk aandachtspunt. “Binnen dit project hebben we de mogelijkheden voor een efficiëntere retourlogistiek onderzocht en een kader van conceptuele modellen en algoritmen voor closed loop supply chains ontwikkeld.”

Routing algoritme

De generieke software tool Product Routing Algoritme (PRA) kan dynamisch het gewenste soort hergebruik, de route en de vervoerder bepalen. Door aanpassing van modelparameters kan de tool vraagstukken helpen oplossen en retourstromen kanaliseren. Met Dynamic Routing kunnen meerdere (internationale) retourketens, inclusief multi-vendor en drop-shipment, tegelijk worden gecoördineerd en geoptimaliseerd. De Bont: “Via een platform worden de retourstromen vanuit Europa naar Nederland afgehandeld. Dit wordt wereldwijd uitgerold.”

First mile
Bij een retourverzoek krijgt de eindgebruiker een instructie, wordt de zending gepland en worden betrokken partijen in de keten geïnformeerd en aangestuurd. Door het PRA door te ontwikkelen kan 12Return de consument meer inleverkeuzes bieden en de mobiliteit in de first-mile beter benutten. De Bont: “Daarnaast kunnen dynamische retourvrachtboekingen mogelijk worden, zodat een aflevering wordt gecombineerd met een spontane retourzending en er minder transportbewegingen nodig zijn.”

 “Met meer inleverkeuzes wordt de mobiliteit in de first-mile beter benut.” 

Resultaten 

  • Generieke tool Product Routing Algoritme, ontwikkeld en geïmplementeerd bij 12Return.
  • 12Return retouroplossing, inclusief Dynamic Routing, ingezet bij kleine en grote producenten en E-tailers in binnen- en buitenland met retourzendingen van 200-500 per dag, waaronder Somfy, Sennheiser, Conrad en Neckermann.
Geef de eerste reactie