Cross Chain Collaboration Center (4C)

Impact van innovatie in multimodale koel- en vriesketens

Project: Cargo Driven Intermodal Transportation
Partners:TU Delft, TU Eindhoven, Erasmus Universiteit Rotterdam (Rotterdam
School of Management), Havenbedri jf Rotterdam, Kloosterboer, Visbeen Transportgroep, Markiezaat Container Terminal
In gesprek met:Adrie Visbeen, Directeur/Eigenaar Visbeen Transport Groep

“Cargo Driven helpt intermodaal transport efficiënter te organiseren en transport van lege containers te beperken.”

Visbeen Transport Groep vervoert temperatuur gecontroleerde producten over weg, water en spoor en doet dit in meer dan 25 landen in Europa. Een deel van de activiteiten bestaat uit de dagelijkse belevering van groente en fruit, via DailyFresh Logistics CV, aan honderden locaties in Engeland. De lading is, behalve uit Engeland zelf, afkomstig uit Nederland, Frankrijk, Spanje, de Canarische Eilanden en Marokko. Verder vervoert het bedrijf door heel Europa diepvriesproducten. Visbeen levert hoge service tegen een concurrerende prijs en met een zo laag mogelijke belasting van het milieu door met partners multimodale lijnen op te zetten. Deelname aan Cargo Driven Intermodal Transportation draagt bij aan de ontwikkeling van kennis over de aansturing van intermodale transportnetwerken.

INTERMODALE INITIATIEVEN
Visbeen is initiatiefnemer van diverse intermodale transportoplossingen voor zowel koel- als vriesproducten. Hiervoor worden Huckepack trailers en 45ft Coolboxx-reefercontainers ingezet. Doel van de initiatieven is minder kilometers op de weg. Cargo Driven helpt Visbeen intermodaal transport efficiënter te organiseren. Adrie Visbeen: “We streven naar intermodaal transport met eigen materieel, uitgevoerd door
lokale partners. Goederen gaan bijvoorbeeld met de trein van Rotterdam naar Polen, waar een Poolse partner de trailer of container lost en weer laadt voor nieuwe bestemmingen in Nederland of het Verenigd Koninkrijk.”

CONTAINER HANDLING
Groente en fruit komen in overzeese containers Europa binnen. De containers worden gestript, de lading gesorteerd, samengevoegd per route en klaargemaakt voor een volgend transport, alles naar Europese standaarden. Visbeen: “De inhoud van vijf 40ft-containers wordt overgeladen in vier 45ft-containers of vier huckepack trailers. Een Europese unit vervoert 25% meer lading en kan ook alle retourlading meenemen. Dat kan niet met 40ftcontainers. Hierdoor word het aantal lege kilometers sterk beperkt en heeft de reder snel zijn 40ft-reefercontainer beschikbaar voor overzeese ladingen.”

BESPARINGSOVERZICHT
Verladers worden actief betrokken bij het proces en worden continu op de hoogte gehouden. Zo ontvangen ze een besparingsoverzicht aan de hand van een CO2-model. Visbeen: “Wij vervoeren vanuit Spanje fruit voor een supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Die ontvangt iedere week een overzicht en specificatie van de vervoerde goederen, de gebruikte vervoersmodaliteiten, de vermeden CO2-uitstoot en bijbehorende besparing.”

Resultaten:

  • Beperking van het aantal kilometers
  • Ruim 50% van alle transporten gaan via shortsea, binnenvaart en spoor
  • Besparingsoverzicht met specificatie van modaliteiten en CO2-reductie aan de hand van een CO2-model
Geef de eerste reactie