Cross Chain Collaboration Center (4C)

Impact van innovatie in sierteeltlogistiek (Wematrans)

Project: Hubways
Projectpartners: FloraHolland, Eyefreight, PWC, Universiteit Leiden, Wageningen UR, Hubways NV, TLN, VGB, Baas Plantenservice, Bunnik Plants, De Vries Transport, De Winter Logistics, F&R Transport, Faber Transport, Kwekerij A. Baas, Kwekerij de Zuidplas, OZ Planten, Vermeer Transport, Waterdrinker, Wema Transport

In gesprek met: Ab van Marrewijk, directeur Wematrans

De Nederlandse sierteeltsector wordt mondiaal gezien als wereldmarktleider. De vraag is nu hoe het deze positie kan behouden en versterken. Daarover wordt nagedacht bij Hubways, een project dat met één IT-platform de hele sierteeltsector verbindt. “Het is heel belangrijk dat je voor de sierteeltsector een systeem hebt dat precies weet welke transportopdrachten met welke eigenschappen er zijn. Met meerdere partijen kun je dan allerlei combinaties maken waarmee je de efficiëntie sterk vergroot”, stelt Ab van Marrewijk, directeur van Wematrans.

SCHAALVOORDEEL
Nu werken slechts enkele partijen in de sierteeltketen met elkaar samen, vaak via een telefoontje of een opdracht per mail. Wanneer je dit met tientallen of zelfs honderden bedrijven doet, ontstaan bij het plannen schaalvoordelen die op termijn tot zeer grote besparingen kunnen leiden, is de overtuiging van Van Marrewijk. “Wanneer heel veel partijen zijn verbonden, kun je op allerlei manieren combinaties maken die de efficiëntie sterk vergroten.”

HOGER RENDEMENT
Een digitaal platform genereert ook kennis die nu in het planproces ontbreekt. Van Marrewijk: “Beslissingen die we nu op gevoel nemen, nemen we straks op basis van transportgegevens. Zo hebben we bijvoorbeeld producten die nog geen uur ongekoeld kunnen staan. Dan wordt vaak gekozen voor een lage beladingsgraad om te voorkomen dat het product schade oploopt. Terwijl je met een andere planning een wagen veel zwaarder kan beladen. Het rendement van een rit zal dan veel hoger zijn.”

VERTROUWEN
De ambities zijn groot, de overtuiging rotsvast, maar het is bovenal zaak om bij zo veel mogelijk partijen het vertrouwen te winnen dat er geen valse concurrentie zal plaatsvinden en dat niemand wordt bevoordeeld. Zover is het helaas nog niet. “Op dit moment is de onderliggende ICT voor een gedeelte gemaakt en er is een directeur om de organisatie op poten te zetten. Maar er zijn ook nog veel vragen over de invulling van de transportopdrachten. Er is nog veel werk te doen.”

Voor meer informatie, neem contact op met Sophie Zijp, zijp@dinalog.nl.

Geef de eerste reactie