Cross Chain Collaboration Center (4C)

Impact van innovatie in e-commerce

“Supply Chain is binnen e-commerce een commercieel en concurrerend onderwerp”
In gesprek met: Jack Pool, Managing Director Districon

Tegenwoordig worden steeds meer producten online besteld. Dat zorgt voor een noodzaak tot professionele orderafhandeling en bezorging. Het project Cross Chain Order Fulfilment Coordination for Internet Sales richt zich op het ontwerpen van methoden om productstromen beter te coördineren.

Relevant

Districon is 1,5 jaar geleden ingestapt. “We zagen dat e-commerce en multi channel strategieën steeds relevanter werden voor onze retail klanten in de food en non-food sector”, vertelt Jack Pool, Managing Director bij Districon. “Daar komt bij dat wij continu bezig zijn met de vraag: hoe kun je supply chain netwerken optimaal inrichten. Dit onderzoek van Dinalog sloot daar perfect op aan. We kunnen nu samen met universiteiten wetenschappelijk onderzoek doen en inzichten valoriseren met het bedrijfsleven.”

Concurrerend

Het valoriseren van de inzichten komt langzaam op gang. “Helaas zijn bedrijven niet zo happig om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek op het gebied van e-commerce. Dat is ook wel te begrijpen. Supply Chain is binnen e-commerce een heel commercieel en concurrerend onderwerp. We hebben inmiddels wel een aantal afstudeeronderzoeken kunnen afronden waar een aantal bedrijven aan heeft meegewerkt”, vertelt Pool.

Voorraad bij de leverancier

Eén van die onderzoeken is recent gepubliceerd. Hier is gekeken naar de rol van leveranciers in de keten. Pool: “Bedrijven krijgen steeds meer producten die ze op voorraad willen hebben, omdat ze snel willen leveren. Sommige producten kun je echter beter bij de leverancier laten liggen en vanuit daar direct uitleveren. Dit onderzoek bekeek wat voor type producten daarvoor geschikt is.”

Winkels als uitleverpunt

Een tweede onderzoek werd in samenwerking met een grote retailer uitgevoerd. “We bekeken of het kostentechnisch gezien interessant was om de winkels als uitleverpunt te gebruiken. De keten had 80 winkels. Voor bijvoorbeeld een filiaal in Groningen kan het interessant zijn op deze manier zendingen uit te leveren aan consumenten in de regio Groningen.”

Kennisontwikkeling

De onderzoeken en samenwerking met de universiteiten leveren Districon veel op. “We ontwikkelen kennis, daar zijn we heel blij mee. We staan dichtbij de universiteiten en daardoor bij onze toekomstige medewerkers. In de laatste twee jaar zijn er twee mensen onder de vlag van Dinalog afgestudeerd die vervolgens bij ons aan het werk zijn gegaan.”

“In de laatste twee jaar zijn er twee mensen onder de vlag van Dinalog afgestudeerd die vervolgens bij ons aan het werk zijn gegaan.”

Resultaat:

  • Twee afstudeerders worden medewerkers
  • Onderzoek in samenwerking met een retail keten met 80 winkels
  • 4 Afstudeeronderzoeken en 1 PhD onderzoek
Geef de eerste reactie