Human Capital

Impact van innovatie in havenlogistiek

“Dankzij games meer bewust van de rol van anderen”
In gesprek met: Daan Groen, InThere (gaming and solution)

 

SALOMO draait om Shared Situational Awareness: bewust worden van de verschillende partijen die bij een situatie betrokken zijn, en hun rol in het proces. In het geval van een logistiek proces als de Rotterdamse moeten er jaarlijks zo’n 30.000 zeeschepen, met miljoenen containers, via alle betrokken partijen op de plaats van bestemming komen. Hierbij zijn ontelbaar veel mensen betrokken met ieder een eigen rol en verantwoordelijkheid. Het is dus cruciaal om bij elke keuze rekening te houden met de gevolgen voor anderen.

Microgames

Een manier om dit bewustzijn te ontwikkelen, zijn serious games. InThere maakt microgames, hele korte spelletjes met één leerdoel. “Wij zijn gestart uit de behoefte om veranderprocessen beter te laten verlopen. Gaming bleek daarvoor een goed instrument”, zegt Daan Groen, creatief directeur bij InThere.

Verschillende rollen

In het eerste spel voor SALOMO wordt het proces van laden en lossen van schepen en het plannen in de haven behandeld. In het tweede wordt dit proces opgesplitst in verschillende rollen. In het derde kun je met verschillende mensen in verschillende rollen de schepen gaan laden en lossen.

Test bij APM Terminals

Groen: “Het doel is om mensen uit hun dagelijkse rol te halen en ze te laten zien wat hun gedrag voor gevolgen heeft voor anderen. In de hoop dat ze in de toekomst hun keuzes hiervan laten afhangen.” De drie spellen worden op dit moment getest bij de APM Terminals. Ook de TU Delft gebruikt ze voor hun onderzoek naar Shared Situational Awareness.

Goede resultaten

Het is goed dat de spellen aan de TU Delft worden getest op effectiviteit, maar voor Daan Groen is het geen vraag meer of ze een gedragsverandering tot gevolg hebben. Zijn bedrijf maakt de spellen al langer, met uitstekende resultaten in verschillende werkomgevingen. “Als mensen beter worden in het spel, voeren ze hun dagelijkse taken ook beter en efficiënter uit. Dit komt omdat ze zich bewust worden van het feit dat anderen afhankelijk zijn van hun handelingen.”

“Als mensen beter worden in de handelingen in het spel, kunnen ze in de praktijk ook sneller en efficiënter hun taak uitvoeren.”

Resultaat:

  • Een serious game voor het laden en lossen van schepen op een terminal
  • Een serious game voor de verschillende rollen in het proces
  • Een serious game voor de combinatie hiervan

 

Geef de eerste reactie