ICT & Informatievoorziening

Impact van innovatie in service van slachtapparatuur

“Wij staan altijd open voor verbeteringen”
In gesprek met: Joep Croonen, Service Logistics Engineer bij Marel Stork

Veel bedrijven werken met standaard systemen waarbij de benodigde modellen om voorspellingen te kunnen doen ontbreken. Het gevolg is te kleine of te grote voorraden, en dus onnodige kosten. In het demonstratieproject Planning Services vinden de betrokken partijen daarvoor een oplossing in de vorm van een samenwerkingsvorm op basis van een planningstool.

Joep Croonen is service logistics engineer bij Marel Stork. In 2012startten de projectpartners uit Planning Services hier een pilotproject. Marel Stork Poultry Processing (MSPP) verkoopt wereldwijd pluimveeslachtapparatuur die vrijwel continue in bedrijf moet zijn.

Continue verbetering

Met de start van de pilot heeft MSPP  geen concreet probleem. Wel willen zij hun service level verbeteren. Croonen: “Wij willen de klant met een gelijkblijvende voorraad nog sneller kunnen bieden wat hij nodig heeft. Dat lijkt misschien tegenstrijdig, maar dat is het niet, want er liggen mogelijk verkeerde onderdelen op de plank.”

Het service level van MSPP is hoog: in 97,3% van de gevallen kunnen ze direct de nodige spare parts leveren. “Onze service is goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. We zijn de nummer één van de wereld en willen dat blijven ook. Service is voor ons heel belangrijk, wij kunnen en willen geen ‘nee’ verkopen. Als je iets niet op voorraad hebt, gaan klanten shoppen en dan ben je ze kwijt.”

Het project

Het project Planning Services bekeek onder andere wat er gebeurt wanneer de voorraadlocaties in Gainesville (VS) en Boxmeer worden teruggebracht tot één voorraadlocatie. Deze koppeling leverde in de simulatie vooruitstrevende resultaten op met een stijging van het service level naar 98,6% en een daling van de voorraad met 22%. “Het mooie van de tool is dat er tot op detailniveau geanalyseerd kan worden. Wij kunnen met onze huidige planningstool ook zien dat we 10 onderdelen verkocht hebben. Maar deze tool maakt ook inzichtelijk of er in één keer 10 verkocht zijn of dat dit er steeds één was. Voor de voorraadplanning is dat een belangrijk onderscheid”, aldus Croonen.

“Als je niet snel genoeg kunt leveren gaan klanten shoppen en dan ben je ze kwijt.”

 

Resultaat:

  • Verhoging van het service level van 97,3 naar 98,6 procent
  • Daling van de voorraad met 22%

 

Geef de eerste reactie