E-commerce

Innovaties tijdens Vakdag Logistiek en E-Commerce

Hoe gaan Bol.com, O’Neill en Wehkamp om met de logistieke organisatie achter webshops. Welke innovaties gaan e-fulfilment naar het volgende niveau tillen? Dat waren de centrale onderwerpen op de inspirerende Vakdag Logistiek en E-commerce in Almere op 16 juni 2015.

 

Uit de keynotes van Wehkamp en Bol.com bleek dat deze grote spelers een totaal verschillende benadering hebben gekozen. Daar waar Wehkamp een volledig geautomatiseerd warehouse heeft ingericht om de operatie in eigen hand te houden, heeft Bol.com veel meer de expertise gezocht van externe fulfilment partijen.

In de break-out sessies werd een breed scala van onderwerpen besproken.

Tom Steffens van de Rijksuniversiteit Groningen en Jeroen Dekker van Active Ants gingen op inspirerende wijze in op diverse innovaties. Sprekende voorbeelden leverde het publiek een blik op de toekomst van de fulfilment keten. Uber Rush bijvoorbeeld dat personenauto’s niet alleen als taxi wil inzetten, maar ook voor pakketbezorging.

Twee Incubators van Dinalog, IZI Motive en Istia Software, lieten aan de hand van de praktijk de veranderende rol van de logistiek bij e-commerce zien.

Paul Spijkers van IZI Motive overtuigde het publiek dat de ombuiging van traditionele kanalen in de automotive spare parts sector al lang gaande is. Met de oplossingen van het bedrijf worden leveringen aan bijvoorbeeld garages via een online kanaal gebundeld en efficiënter bezorgd door middel van een control tower. Resultaat: veel lagere totale kosten in de keten.

Remko Been van Istia Software liet aan de hand van praktijkcases zien dat de veranderende behoefte van de consument grote gevolgen heeft voor e-fulfilment. De keten wordt steeds meer responsief als gevolg van het gedrag van de consument. Intelligente IT oplossingen bieden de mogelijkheid om een meer gecontroleerde omgeving te maken die deze keten efficiënter inricht. Dat biedt nieuwe kansen voor webshops, zoals het toepassen van ship from store en click & collect.

De afsluitende keynote kwam van Martijn van Egmond van O’Neill. O’Neill had behoefte aan een verbeterd proces rond retourzendingen. Dat hebben ze zelf bedacht en gemaakt. De papieren afhandeling is vervangen door een digitale oplossing. Klanten kunnen nu digitaal de reden van de retourzending doorgeven. Zulk soort informatie is voor O’Neill is van grote waarde, ondermeer voor de productie-afdelingen. Een mooi voorbeeld is de naamgeving van een kledingstuk, dat roept  blijkbaar een beeld op bij de online bestellende klant. Als dat beeld niet wordt klopt dan volgt een retour. Een boeiende presentatie die laat zien dat je door logisch na te denken al goede stappen kan zetten.

 

Onderstaand de presentaties:

 

 
Meer presentaties?
Geef de eerste reactie