Cross Chain Collaboration Center (4C)

Kansen in Internetlogistiek

Optimalisatie van internetlogistiek is echter allesbehalve eenvoudig. Het vinden van een financieel dekkende logistieke organisatie die ook aan de uiteenlopende wensen van de steeds kritischer wordende consument voldoet, is een uitermate lastige opgave.3 Daarnaast is schaalbaarheid van de logistieke organisatie een belangrijke vereiste. De stroom internetorders die op de juiste wijze bij de consument terecht dient te komen, neemt immers nog elke dag toe.

Voor extra complexiteit zorgt de consument die steeds vaker zelf wil bepalen wanneer en waar hij zijn pakket ontvangt. Veel webwinkels benadrukken hun
snelle levertijden, maar verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten juist de voorkeur geven aan een aflevering op afspraak. Niettemin hebben meerdere webwinkels in 2012 de cut-off tijden voor next-day delivery verschoven naar tijdstippen later in de avond. Enkele webwinkels zijn zelfs begonnen met same-day delivery vanuit de veronderstelling dat sommige consumenten voor bepaalde productgroepen wel degelijk een hogere prijs voor een dergelijk snelle dienstverlening willen betalen.

Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen schetsen in deze position paper een aantal kansen voor een efficiëntere en effectievere internetlogistiek. Gericht aan alle belanghebbenden: overheid, webwinkels, fulfilmentcenters, groothandels, producenten, pakketvervoerders en exploitanten van afhaalpunten.

Geef de eerste reactie