Duurzaamheid

Lectoraat Supply Chain Finance helpt bedrijven om te gaan met verstoringen

Met de kredietcrisis nog vers in het geheugen, ging de wereld een jaar geleden ineens op slot: een virus zorgde niet alleen voor een crisis in de gezondheidszorg, maar voor een bijna economische ineenstorting wereldwijd: winkels gesloten, veel fabrieken in lockdown en grote verstoringen in de bevoorrading kettingen. De huidige crisis is nog niet voorbij, maar één ding is zeker: crises komen en gaan. In het project Ready for the Next Crisis (mede gefinancierd door TKI Dinalog) onderzoekt het lectoraat Supply Chain Finance van Hogeschool Windesheim samen met enkele partners hoe bedrijven zich hier beter op kunnen voorbereiden.

Dr. Ronald de Boer, Universitair Hoofddocent Supply Chain Finance: ”De pandemie heeft ons geleerd dat bedrijven veerkracht nodig hebben om een ​​nieuwe crisis als deze het hoofd te bieden: denk aan de vraag die stilvalt of omhoog schiet, beperkingen in productie en, na een jaar van corona, nog steeds ernstige verstoringen in de toeleveringsketens. Zo ligt de horeca nagenoeg stil, maar zijn fietsen schaars door de lockdowns. Deze piek in de fietsindustrie gaat echter gepaard met problemen in het toeleveringsnetwerk.

Leren van een crisis
Hoe kun je leren van deze huidige verstoring – veroorzaakt door een pandemie – en hoe kun je daar als bedrijf in de toekomst (sneller) op anticiperen en reageren? Supply Chain Resilience is het vermogen van organisaties om dergelijke verstoringen in hun toeleveringsnetwerk zo goed mogelijk op te vangen. Het gaat om een ​​betere voorbereiding en slagvaardig optreden bij zo’n crisis, om de negatieve impact te beperken en zo snel mogelijk terug te keren naar het oude prestatieniveau – of nog beter -.

Gegevens voor crisisbestendige bedrijven
Met Ready for the Next Crisis wil het lectoraat samen met bedrijven uit verschillende sectoren, de Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau Involvation, dat veel expertise heeft op dit gebied, onze economie beter voorbereiden op een volgende crisis. Hun doel is om een ​​meetinstrument te ontwikkelen waarmee bedrijven in kaart kunnen brengen waar hun potentiële kwetsbaarheden liggen en of ze goed voorbereid zijn op ernstige verstoringen in hun supply chains en andere crisissituaties. Door data van bedrijven te verzamelen kan een dashboard worden ontwikkeld – als benchmarkplatform – dat organisaties helpt te bepalen hoe goed ze het doen ten opzichte van vergelijkbare bedrijven.

Geen one-size-fits-all project
De onderzoekers geloven niet in ‘one size fits all’, daarom – en dat maakt dit project zo uniek – speelt de context een grote rol. Ze kijken naar verschillende sectoren: van food tot automotive. Ook kijken ze naar de verschillende stromen: van goederen en geld tot informatie. En bij de complexiteit van de hele keten: van ‘zand tot klant’ of ‘graan tot borrel’. De veertien bedrijven nemen deel aan casestudies en workshops om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van meetinstrumenten. Deze worden dan bij een groter aantal bedrijven getest. Er komt ook een speciale MKB-versie: de Quick Resilience Scan.

Grote belangstelling vanuit het bedrijfsleven
Dit project (waarvan de start is vervroegd vanwege grote belangstelling van bedrijven) wordt gefinancierd door TKI Dinalog, de topsector logistiek. Naast Windesheim zijn ook de Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau Involvation betrokken. Deelnemende bedrijven zijn: Avebe, Bidfood, Bosch, Corbion, DSV, Philips, FrieslandCampina, Kruitbosch, Perfetti Van Melle, Rituals, Samsung, Scania, Swinkels Family Brewers en Teijin Aramid.

Bron: Windesheim

Geef de eerste reactie