Onderhoud van het spoor is een complex proces: er moeten afwegingen gemaakt worden over veiligheid, kosten, risico’s en beschikbaarheid van het spoor. Foutboomanalyse is een standaardmethode om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van spoorweginfrastructuur te bepalen, maar houdt slechts in zeer beperkte mate rekening met onderhoudsaspecten, terwijl deze wel cruciaal zijn voor het functioneren van het spoor. Het ArRangeer-project beoogt foutboomanalyse uit te breiden met geavanceerde onderhoudsstrategieën, die zaken als inspectie, monitoring, leeftijd, conditie, onderhoudsfrequentie, reparatievolgorden bij verscheidene defecten tegelijkertijd in ogenschouw nemen. Technisch wordt dit gerealiseerd door het gebruik van stochastic model checking (SMC), een innovatieve techniek die veel door hardwareproducenten wordt gebruikt. Deze technieken moeten leiden tot een krachtige methode voor onderhoudsplanning, die helpt om onderhoudsstrategieën met elkaar te vergelijken en automatisch een optimale strategie te kiezen.
- Lees het persbericht van de Universiteit Twente
- Lees het artikel uit 2016 over de stand van zaken (PDF).
- Research summary
- Utilization summary