ArRangeer

Onderhoud van het spoor is een complex proces: er moeten afwegingen gemaakt worden over veiligheid, kosten, risico’s en beschikbaarheid van het spoor. Foutboomanalyse is een standaardmethode om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van spoorweginfrastructuur te bepalen, maar houdt slechts in zeer beperkte mate rekening met onderhoudsaspecten, terwijl deze wel cruciaal zijn voor het functioneren van het spoor. Het ArRangeer-project beoogt foutboomanalyse uit te breiden met geavanceerde onderhoudsstrategieën, die zaken als inspectie, monitoring, leeftijd, conditie, onderhoudsfrequentie, reparatievolgorden bij verscheidene defecten tegelijkertijd in ogenschouw nemen. Technisch wordt dit gerealiseerd door het gebruik van stochastic model checking (SMC), een innovatieve techniek die veel door hardwareproducenten wordt gebruikt. Deze technieken moeten leiden tot een krachtige methode voor onderhoudsplanning, die helpt om onderhoudsstrategieën met elkaar te vergelijken en automatisch een optimale strategie te kiezen.

Facts & Figures

Titel
ArRangeer – smARt Railroad maintenance eNGinEERing with stochastic model checking

Programma
Explorail

Start
2012

Einde
2018

Deelnemende kennisinstelling
Universiteit Twente
RWTH Aachen Universität

Projectleider / Hoofdaanvrager
Dr. M. I. A. (Mariëlle) Stoelinga
Formal Methods and Tools
Faculteit der Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica
Universiteit Twente
marielle@cs.utwente.nl

Mede-aanvrager
Prof. dr. ir. J. P. (Joost-Pieter) Katoen
Informatik II
RWTH Aachen Universität
&
Formal Methods and Tools
Faculteit der Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica
Universiteit Twente

Onderzoekers
Dennis Guck
FMT
Universiteit Twente

Enno Ruijters
FMT
Universiteit Twente

Betrokken bedrijven
Movares Nederland B.V.
NedTrain

ProRail Research Coach
Martijn van Noort

Contact
NWO: Marcus van Leeuwen