Geavanceerd ‘Decision Support System’ voor retail, detail en e-tail logistiek

Het doel van het project DATAS is om een zeer geavanceerd ‘Decision Support System’ (DSS) te ontwikkelen, waarmee verschillende partijen uit verschillende logistieke kanalen, sneller, schoner en goedkoper hun goederenstromen gebundeld kunnen vervoeren. DATAS gaat flinke stappen verder dan de huidige DSS-platforms, doordat het gebruik zal maken van zogenaamde ‘rich data’. Zo worden onzekere factoren als tijd en weer bijvoorbeeld meegenomen. De eerste stap is connectiviteit, de systemen van de verschillende vervoerders worden aan elkaar gekoppeld zodat ze ‘met elkaar kunnen praten’ en informatie uitwisselen. Vervolgens wordt er extra informatie toegevoegd. Tot slot wordt er ‘denkkracht’ ingebouwd, zodat het DSS en de gekoppelde systemen autonoom beslissingen kunnen nemen. Een stap in de richting van het Physical Internet.

De naam DATAS staat voor: ‘Data and Algorithms Toolbox for Automated Services’: een DSS-platform dat eigen denkkracht heeft om logistieke dienstverleners uit verschillende ketens te laten samenwerken, hun goederenstromen te bundelen en optimaal te vervoeren.
Aan het project, dat wordt uitgevoerd bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), nemen drie logistiek dienstverleners deel uit drie heel verschillende ketens. Nabuurs richt zich vooral op retail (grote winkelketens). Dat betekent volle vrachtwagens en hooguit een paar stops per truck. Nabuurs werkt ook al met LZV’s, vrachtwagens met (soms meerdere) extra lange opleggers. Van Opzeeland heeft vooral klanten in de detailhandel (winkels van zelfstandige ondernemers of franchisers). Zo’n routeschema ziet er heel anders uit: tot soms wel 30 stops per truck om kleinere volumes te lossen en vaak een binnenstad in. Truckrs is een jong bedrijf dat zich richt op ‘e-tail’, hele kleine volumes dus en nog meer stops. Ze hebben geen eigen wagenpark en willen dat ook niet. Ze zoeken naar beschikbare capaciteit en bemiddelen dan voor webshops. Ze willen een community of platform bouwen waar mensen of bedrijven inzitten die capaciteit leveren en webshops en mensen die capaciteit zoeken. Ze zijn zeer gecharmeerd van het Physical Internet.

Projectleider Tom van Woensel, hoogleraar aan de TU/e: “We leggen die drie verschillende netwerken over elkaar heen. Ze vullen elkaar uitstekend aan. Om optimaal van elkaars netwerk gebruik te kunnen maken moeten de informatiesystemen aan elkaar gekoppeld worden, en met elkaar kunnen communiceren. De eerste stap in het project is dus connectiviteit.”

De tweede stap is het verrijken van de informatie, door data toe te voegen. Van Woensel: “Dat betekent dat we naast de ‘standaard’ data van de bedrijven gebruik maken van informatie van sensoren in vrachtwagens, chips in pakketten. Maar er is meer, informatie over zaken die onzeker zijn, zoals tijd (bijvoorbeeld oponthoud onderweg), het weer, het wegennet. Er is nog geen DSS-platform beschikbaar dat ook deze belangrijke onzekere factoren ‘real-time’ meeneemt.

We bouwen een generiek platform, dat als een soort stofzuiger alle data opzuigt. Maar aan data alleen heb je niets. Die gaan we met dit DSS analyseren om ze te kunnen gebruiken in de bedrijfsprocessen. Daar gebruiken we algoritmes voor (lange wiskundige vergelijkingen met veel onbekenden) en stochastische wiskunde (een vorm van kansberekening).” Synerscope is het bedrijf dat in het project deze data aggregeert en  visualiseert, het zet data om in begrijpelijke informatie. PTV maakt de software en het raamwerk waarbinnen dit alles vorm krijgt.

Tom van Woensel:
“We bouwen een generiek platform, dat als een soort stofzuiger alle data opzuigt. Maar aan data alleen heb je niets. Die gaan we met dit DSS analyseren om ze te kunnen gebruiken in de bedrijfsprocessen.”

De laatste stap is ‘denkkracht’. Van Woensel: “We gaan denkkracht inbouwen in het systeem en in alle onderdelen ervan, zodat het systeem autonoom de optimale beslissing kan nemen over het vervoer van een lading. We noemen dat Monitoring – Control – Optimization – Autonomy: vanuit de ingebouwde algoritmes kan het DSS autonoom optimaliseren.”

Voor de duur van het project worden de drie logistieke bedrijven als laboratorium gebruikt door de onderzoekers. Van Woensel: “We werken samen met drie enthousiaste bedrijven, met echte cijfers, met de realiteit. Dat is de enige manier. Verderop in het project zetten we twee procesontwerpers in (PDEng). Zij gaan het DSS van DATAS implementeren bij die bedrijven. Zo komen we een stap dichterbij het Physical Internet. We verwachten dat dit generieke platform sector breed gebruikt kan worden. Het is een spannend project”!

DATAS is een project uit het NWO programma Vitale Logistiek waarin NWO, Dinalog en TNO in opdracht van de Topsector Logistiek en de Ministeries van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken samen met bedrijfsleven en wetenschap werken aan de innovatie van de logistieke sector.

Facts & Figures

Titel project
DATAS: Data and Algorithms Toolbox for Automated Services
for multi-channel, multi-company collaboration.

Programma
Vitale Logistiek

Datum start
2016

Datum einde
2020

Bijdrage NWO
€ 497.334

Aanstelling van
2 PhD’s en 2 PDEngs

Projectleiding
Prof. dr. Tom van Woensel, Technische Universiteit Eindhoven, Faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences Operations, Planning, Accounting, and Control (OPAC)

Uitvoerend Projectleider:
Dr. Luc Veelenturf, Assistant professor (UD)

Projectpartners
Nabuurs
Van Opzeeland B.V.
Trunkrs B.V.
SynerScope B.V.
PTV
Technische Universiteit Eindhoven (TU/e)

Roadmap
4C en stadsdistributie

Vergelijkbare projecten
Daipex
4C4D
4C4More
EU project Get Service
Eu project COThree

Contact
TU/e: Luc Veelenturf
TKI Dinalog: Bas van Bree
NWO: Inge van Leeuwen