Levertijden harmonisatie in de fashion/lifestyle

Programma manager

Bas van Bree (bree@dinalog.nl)

In de Fashion en Lifestyle branche worden goederen veelal op voororder verkocht aan de winkels. Leveranciers laten in dat geval dus alleen maar goederen produceren als de winkelorders op zak zijn. Voor een winkel is het dus een behoorlijke verassing wat hij wanneer zal gaan ontvangen. De reden van deze ruime levertijdvakken is dat de leverancier daarmee maximaal flexibel blijft om problemen in productie, transport en logistiek op te kunnen vangen zonder dat hij afspraken schendt. In de praktijk is het dus de ‘’toevallige planning’’ die bepaalt op welke exacte dag binnen een levertijdvak de winkel beleverd wordt. Dit project draait om het harmoniseren van levertijden iets wat binnen de branche structureel geïmplementeerd zou moeten worden. Ook draagt dit project bij aan het verbeteren van de concurrentiepositie van de Nederlandse mode leveranciers en winkels en leidt tot het vergroten van het logistiek bewustzijn in de branche. Ook het kwalitatief verbeteren van het niveau van de logistiek in de fashion en lifestyle branche is een doel. Om levertijdenharmonisatie aantrekkelijk te maken voor alle belanghebbenden wordt gewerkt aan extra services (elektronische notificatie van levertijd, verpakkingsafval retouren voor winkels, bufferservice in proces van de logistiek dienstverleners, enz), De opzet, het testen en de uitrol van deze ‘flankerende’ diensten is een belangrijk onderdeel van het project.

Facts & Figures

Winkels: 1000 – 2000

Leveringen: – 80%

Besparingspotentieel: 640mln


Startdatum: 1 okt 2013
Einddatum: 30 jun 2016

Downloads