Het treinverkeer in Nederland heeft gemiddeld drie keer per dag last van een onvoorziene storing. Het Operational Control Centre Rail (OCCR) komt dan in actie om de gevolgen van de verstoring zo klein mogelijk te houden. Dit project richt zich op het oplossen van de twee grootste problemen.

Alle beschikbare gegevens in het OCCR moeten zo gecombineerd en gemodelleerd worden dat de online informatie over de duur van de verstoring wordt verbeterd. Hiervoor zal een grafisch model in de vorm van een Bayesian Belief Network worden ontwikkeld. De verkeersleiders kunnen vervolgens nog beter ondersteund worden om snel effectieve beslissingen te kunnen nemen. Hiervoor worden methoden en hulpmiddelen ontwikkeld om de restcapaciteit van de gestoorde infrastructuur snel in te schatten, tijdelijke oplossingen voor het treinverkeer door te rekenen en de terugkeer naar de normale treinenloop aan te geven.

Relevante links

Facts & Figures

Titel
SmartOCCR – Smart information and decision support for railway operation control centres

Programma
Explorail

Start
2012

Einde
2017

Deelnemende kennisinstelling
Technische Universiteit Delft

Projectleider / Hoofdaanvrager
Dr. R. M. P. (Rob) Goverde
Transport en Planning, Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, Technische Universiteit Delft
r.m.p.goverde@tudelft.nl

Mede-aanvrager
Dr. D. (Dorota) Kurowicka
Control, Risk, Optimization, Systems and Stochastics (CROSS), Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, Technische Universiteit Delft

Onderzoekers
Aurelius Zilko
EEMCS/DIAM, Technische Universiteit Delft

Nadjla Ghaemi
CEG/T&P, Technische Universiteit Delft

ProRail Research Coach
Dirk Kes

Contact
NWO: Marcus van Leeuwen