E-commerce

Rechtstreeks van fabrikant naar consument

Marktplaats en IZI Motive koppelen online platforms.

Rechtstreeks auto-onderdelen kopen bij de fabrikant was tot voor kort vrijwel onmogelijk. Zowel voor bedrijven als voor de consument.

Dat is niet meer van deze tijd vinden Marktplaats en IZI Motive. Daarom hebben hebben ze hun online verkoopplatforms aan elkaar gekoppeld. Vanaf half november kan iedereen via Marktplaats of via IZI motive online het goede reserveonderdeel voor zijn of haar auto direct bij de fabrikant bestellen.

Marktplaats is al jaren een succesvol onlineplatform voor consumenten, met elke maand meer dan 1 miljoen bezoekers die gericht zoeken op auto’s en auto-onderdelen. IZI Motive is een onafhankelijk B2B platform waar fabrikanten van auto-onderdelen de zakelijke markt bedienen. Leendert Bottelberghs, Head of Car Parts Business Marktplaats: “Wij zijn trots op deze samenwerking met experts in de industrie en denken op deze manier zowel consumenten als onze zakelijke klanten nog beter van dienst te zijn. Als Marktplaats proberen we in alle markten de online handel te stimuleren door met relevante en innovatieve oplossingen te komen. Met deze samenwerking denken wij dat we ook voor auto-onderdelen gaan bijdragen aan de online groei.”

Door de samenwerking van Marktplaats met IZImotive kunnen fabrikanten nu direct de consument bereiken, dat heeft grote gevolgen op de verkoopketen van auto-onderdelen. Maar, voor garagisten, importeurs en grossiers betekent de komst van de fabrikant in het online verkoopproces dat ze naast stevige concurrentie ook nieuwe kansen krijgen. Immers fabrikanten bieden louter het onderdeel aan en niet de spoedlevering, plaatsing of onderhoud ervan. Het nieuwe platform biedt dan ook veel ruimte voor dit soort aanvullende diensten.

Daarnaast verbetert het nieuwe platform de transparantie en toegankelijkheid van de auto-onderdelenmarkt. Door de online informatievoorziening over de oorsprong en geschiktheid van het auto-onderdeel maakt het vanaf nu voor de klant niet meer uit welk aankoopkanaal hij of zij kiest.

Paul Spijkers, Algemeen directeur IZI Motive: “Wij zijn enorm verheugd op de samenwerking met Marktplaats als grootste autosite met de meeste bezoekers. We delen de visie dat online directe distributiekanalen de toekomst zijn. Middels deze samenwerking stellen we de markt in staat om onderdelen efficiënt te distribueren naar alle partijen in de keten waaronder de consument.”

De samenwerking werd officieel aangekondigd op donderdag 5 november tijdens een drukbezochte bijeenkomst bij Dinalog in Breda. Coen de Lange, programma manager MKB Dinalog: “Ik vind dit geweldig. Vanuit een Dinalog Demonstratieproject is in een paar jaar tijd een succesvol innovatief bedrijf ontstaan, innovatie werkt, het is echt geen ‘rocket science’. Iedereen zou die uitdaging aan moeten gaan”.

Wie nu alvast wil testen gaat naar: www.izimotive.com. Vanaf eind volgende week ook ‘life’ via www.marktplaats.nl.

 

Laat de reactie zien