San Francisco: CapGemini Applied Innovation Exchange
San Francisco is een Walhalla voor innovatieve start-ups. Er is hier veel geld, veel kennis, goede mensen. En, volgens een lid van onze delegatie, een California Dreaming attitude, waardoor mensen hier gekke dingen durven uit te proberen. Toch sneuvelt meer dan 80% van alle start-ups al in eerste aanleg, en daarna mislukt er ook nog een heleboel. Maar dan begin je gewoon weer opnieuw.
In zo’n ecosysteem zijn er onvermijdelijk partijen die geld verdienen aan de start-ups. Op vrijdag middag zagen we daarvan twee voorbeelden. De ene, RocketSpace, is een “start-up ecosystem”, dat ruimte, kennis, netwerk en toegang tot venture capitalists biedt voor gevorderde starters. Financiering gaat hier in drie stappen: C, B en A funding, waarbij het begint bij een paar miljoen (C), dan naar enkele tientallen miljoenen (B) en tenslotte honderden miljoenen (A). RocketSpace kijkt alleen naar zogenaamde C+ start-ups die moeten opschalen. De start-ups betalen voor hun diensten met geld, niet met aandelen.
RocketSpace is zelf ook een start-up, en heeft behoorlijk succes: ze hebben al meer dan 850 start-ups geholpen, waarvan 16 unicorns geworden zijn. Een unicorn is meer dan een miljard dollar waard. Über en Spotify zijn twee van hun unicorns. Gemiddeld faciliteert RocketSpace 1,5 financieringsrondes per week, en ze hebben 40% buitenlandse start-ups.
Deze pool van start-ups blijkt een belangrijke asset. Van de Fortune 500 bedrijven komt meer dan de helft regelmatig langs bij RocketSpace om te kijken wat hip and happening is. Als ze iets zien dat ze bevalt regelt RocketSpace de introductie, en volgt een partnership of een commerciële deal. Voor veel grote bedrijven biedt een launching customer status vaak meer invloed dan een overname van de start-up.
Een partij die dit model ook hebben ontdekt is CapGemini. Dit is een wereldwijd opererende consultant, die moeite had om hun eigen innovatieve though leadership goed te vermarkten. CapGemini heeft daarom een netwerk van zogenaamde Applied Innovation Exchanges (AIE) ingericht, waarvan de eerste, natuurlijk, in San Francisco. CapGemini verdient niet aan de start-ups, maar aan hun bestaande klanten die in contact willen komen met start-ups en innovatieve ideeën. CapGemini is er vrij goed in om een parade op te tuigen van starters die zichzelf presenteren, of met hun grote klanten in een kamertje een nieuw idee gaan zitten bedenken. Hun kantoor is daar helemaal op ingericht, en ze organiseren veel evenementen om mensen naar binnen te halen. Soms komen de mensen gewoon binnenlopen om eens te kijken wat er gebeurt, en dit leidt dan tot hele interessante ontwikkelingen. Het kantoor is daarom open, heeft een bar, en is op de begane grond.
Voor ons had CapGemini een aantal starters en start-up facilitators gevraagd zich te presenteren. De meest sympatieke daarvan vond ik Remix. Dit is een bedrijf dat ontstaan is uit een challenge om meer innovatie te doen met lokale overheden. Daar kwam een idee uit om een planningstool te maken voor openbaar vervoer. Veel gemeenten en buurten plannen nu op een stuk papier, en de kennis om buslijnen te plannen is dungezaaid. De Remix oplossing (platform.getremix.com) is een heel handige tool die werkt in een kaartomgeving, waarbij ook allerlei demografische informatie heel makkelijk aangehaakt kan worden. Ze zijn inmiddels in meer dan honderd regio’s aan de gang, waaronder Eindhoven. Ze hebben kapitaal opgehaald, maar dat hebben ze niet nodig gehad, omdat de business zichzelf nu al bedruipt.
Als delegatie beginnen we de San Francisco vibe een beetje te begrijpen. Het denken in problemen en oplossingen genereert een hoop positieve energie. Dat moet je wel een beetje managen, en daar heeft Launchpad weer een oplossing voor. Maar daarover volgende keer.
Graag tot morgen.
Geef de eerste reactie