Human Capital

Serious Gaming biedt inzicht in serviceketen

Op 14 januari heeft de CoP Logistiek in samenwerking met NedTrain een Service Supply Chain Game georganiseerd voor studenten van de minor Service Logistics van de Rotterdam Mainport University. Een uitgebreide rondleiding door de werkplaats bood inzicht in de verschillende werkprocessen binnen het Componentenbedrijf. Tijdens de serious game kregen de studenten een goed beeld van de dynamiek in een serviceketen en hoe belangrijk samenwerking tussen de verschillende partijen is. Student Alejandra Vazquez Garcia: “De Service Supply Chain Game brengt op een innovatieve manier theorie en praktijk bij elkaar.”

NedTrain
In totaal reizen dagelijks 1,2 miljoen passagiers met treinen van NS. NedTrain is onderdeel van de NS Groep en specialist in het onderhoud aan deze treinstellen. In die rol zorgt NedTrain al meer dan 175 jaar dat passagiers met veilige en schone treinen op hun bestemming komen. Naast het onderhoud van treinen van NS biedt NedTrain ook onderhoudsdiensten aan andere partijen als Arriva, Syntus en Veolia. Onderhoud omvat zowel reiniging en snelle servicebeurten als kortetermijnonderhoud en langetermijnrevisie.

Het NedTrain Componentenbedrijf (NCB) is verantwoordelijk voor herstel en revisie van railgebonden materieel. NCB fungeert als een ‘one stop shop’ voor alle treincomponenten en reviseert deze voor gebruik in onderhouds- en servicebedrijven van NedTrain. Componenten worden onderscheiden in te reviseren componenten, zogenaamde vuile wisseldelen, en gereviseerde componenten, zogenaamde schone wisseldelen. Gereviseerde componenten worden voorzien van ComTrack, een barcode waarmee componenten uniek te identificeren zijn. Informatie omtrent productie en beproeving kan zo aan de componenten worden gekoppeld, waardoor componenten gedurende hun levensduur beter kunnen worden gemonitord.

Service Supply Chain Game
Om de uitdagingen in de serviceketen zichtbaar te maken, heeft NedTrain een serious game ontwikkeld die onderdeel is van de introductietraining van nieuwe medewerkers. De Service Supply Chain Game is een simulatie van de NedTrain-materiaalvoorziening en laat de dynamiek zien van een keten die zich kenmerkt door een combinatie van productie en service. De complexiteit van twee essentieel verschillende behoeftestromen wordt daarin duidelijk.

Binnen het spel worden de volgende rollen gespeeld: leverancier, transporteur, NCB, ketenregisseur, klant nr. 1 (geplande onderhoudsvraag) en klant nr. 2 (ongeplande onderhoudsvraag). De studenten vervulden per tweetal een rol. De reserveonderdelen die NCB produceert, bestaan uit vuile wisseldelen (rode blokjes), deze komen terug van de klant, en slijtdelen (groene blokjes), deze komen binnen van de leverancier. Deze twee delen samen zijn schone wisseldelen. Het spel simuleert tien dagen in de keten waarin klanten onderhoud nodig kunnen hebben. Een dobbelsteen bootst de onzekere vraag na. Bij ongepland onderhoud is de onzekerheid het grootst; denk aan een trein die plotseling stil komt te staan. Het is aan de hele serviceketen om te zorgen dat onderhoud kan worden geleverd wanneer de klant daarom vraagt. Student Rien Moerland: “Een zeer dynamisch spel dat veel inzichten en oplossingen biedt.”

Omdat de studenten aan één tafel zaten, zagen ze van elkaar tegen welke problemen ze aanliepen. De uitdagingen binnen de verschillende rollen kwamen aan het licht en de studenten werden zich bewust van hun rol in de keten en de consequenties van hun beslissingen voor anderen. Deze consequenties waren direct zichtbaar in het eindresultaat. In de eerste ronde functioneerde de keten slecht en kon vaak niet aan de vraag van de klant worden voldaan. Verschillende rollen in de keten gingen hun gedrag aanpassen om problemen op te lossen, maar dat had weinig effect. Voorafgaand aan de tweede ronde werd gezamenlijk nagedacht over effectieve maatregelen om de keten soepeler te laten lopen. Het resultaat sprak voor zich. De keten was op een uitzondering na altijd in staat aan de vraag van de klant te voldoen. Belangrijkste leerpunt is dat samenwerking tussen de verschillende partijen in de keten essentieel is om deze goed in te richten en efficiënt te laten functioneren. Student Jeroen van den Dool: “Samenwerken geeft het beste resultaat.”

Bent u zelf actief op het terrein van servicelogistiek en zou u in de toekomst zelf met studenten praktische vragen op willen pakken om uw serviceketen te optimaliseren? Neem dan contact op met Jasper de Graaf.

Geef de eerste reactie