SMILE case: Transport upgrade voor Dirkje
Dirkje, onderdeel van Van Gennip Textiles BV, is een kinderkledingmerk gevestigd in Weert. Sinds 1990 produceert en levert Dirkje een collectie met de kernwoorden ‘Lovely, Gorgeous, Fashionable’. Naast Dirkje is Van Gennip Textiles bekend van DJ Dutchjeans Kidswear en Lentiggini Swimwear. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een explosieve groei doorgemaakt, waardoor er wat minder aandacht was voor zaken als bijvoorbeeld logistiek en transport. Bovendien is er een duidelijke verschuiving geweest naar E-commerce verkopen, wat tot een andere vervoers-mix heeft geleid.
Mark van Gennip, directeur van Dirkje; We hebben de afgelopen jaren een enorme groei gezien. We hebben hierbij veel energie moeten investeren om deze groei te beheersen, waarbij de complexiteit groot is. We importeren vanuit verschillende landen in Azië en we leveren vervolgens weer aan vele landen, zowel in Europa als daarbuiten. Aangezien mijn broer en ik dit jaar als tweede generatie het stokje overnemen, was het een natuurlijk moment om onze situatie eens grondig te laten onderzoeken.
Dirkje koos ervoor om in samenwerking met Dinalog en Fluas het onderzoek binnen het SMILE project op te zetten. Hiervoor werd een zogenaamde ‘Transport Upgrade’ uitgevoerd. Hierbij worden de bestaande transportstromen grondig geanalyseerd en wordt de kostenstructuur tegen het licht gehouden, zonder direct een volledige tender op te zetten. Jeroen Bolt van Fluas licht toe; Binnen een groeiend bedrijf als Dirkje heeft logistiek en transport geen hoge prioriteit en is het verstandig om eerst de gehele keten onder de loep te nemen, en niet direct een tender uit te schrijven. We hebben daarom met een team eerst gekeken naar het huidige netwerk, de vervoersmix en douane aspecten. Hieruit bleek al snel dat er voor Dirkje veel verbeterkansen binnen handbereik liggen.
Coen de Lange van Dinalog vult aan; “Wat Dinalog wil bereiken is dat ook MKB bedrijven die niet gespecialiseerd zijn in logistiek, kunnen profiteren van de enorme kennis die er binnen Nederland beschikbaar is op dit gebied. Met het SMILE project willen we door middel van cofinanciering de drempel verlagen voor MKB verladers om die kennis in te kopen, en de opgedane ervaring vervolgens weer delen. Het feit dat Dirkje ook na afloop van dit SMILE traject samen met Fluas de opgedane inzichten gaat implementeren, bewijst dat we in onze opzet zijn geslaagd.”
Op basis van het uitgevoerde project kan naar verwachting tot wel 25% op logistieke kosten worden bespaard en kunnen verbeteringen in het operationele proces worden geïmplementeerd. Dit bestaat niet alleen uit een inkoopvoordeel, maar bijvoorbeeld ook uit het omlaag brengen van het aandeel luchtvrachtkosten. Bovendien kan door meer begrip en inzicht in de keten, het risicoprofiel omlaag gebracht worden.
De komende maanden gaat Dirkje in samenwerking met Fluas aan de slag om de beoogde verbeteringen te implementeren en realiseren.
Meer informatie over SMILE? Neem contact op met Coen de Lange