Duurzaamheid

Start-up BOXO kan doorgroeien dankzij MIT-Innovatiemakelaar

BOXO wil van herbruikbare verzendverpakkingen de norm maken

Ieder jaar belanden er in Nederland meer dan 87 miljoen kilo gebruikte dozen en tassen op de afvalberg. “Dat moet anders kunnen”, dachten Lucas Hullegie,Okke de Jonge en Marcel Kleizen. Daarom richtten zij BOXO op: herbruikbare verzendverpakkingen en retoursystemen voor webshops. Met behulp van de MIT-Innovatiemakelaar kunnen zij advies inwinnen op het gebied van software en logistiek, zodat ze hun groeiplannen kunnen realiseren.

De e-commercesector staat bekend als een vervuilende sector. Bestelbusjes rijden af en aan om pakketten in een recordtijd af te leveren en dat gaat gepaard met bergen verzendmateriaal dat vervolgens in de afvalbak eindigt. Om de sector te verduurzamen, is innoveren een must. In de totale footprint van e-commerce, hebben verpakkingen een flink aandeel. Daarom heeft BOXO herbruikbare verzendverpakkingen voor webshops ontwikkeld; een duurzame oplossing voor het verpakkingsmateriaal zoals we dat vandaag de dag kennen.

Nooit meer verpakkingen weggooien
Het doel is helder: van herbruikbare verzendverpakkingen bij online winkelen in Nederland de norm maken. Dat werkt heel simpel. Wanneer je een bestelling plaatst bij een webshop, betaal je in de check-out statiegeld. Vervolgens ontvang je je pakketje in een zogeheten Boxobag die je na ontvangst terugbrengt naar een inleverpunt bij jou in de buurt. Dit kan bijvoorbeeld de winkel zijn waar je het pakket hebt besteld, de supermarkt of je sportclub. Hier krijg je je statiegeld weer terug.

Uitdagingen genoeg
Lucas en zijn compagnons zitten vol met plannen en ideeën, maar die gaan gepaard met flink wat uitdagingen. Wat is bijvoorbeeld het ideale ontwerp voor de Boxobag? Hoe ga je deze efficiënt terugkrijgen? En hoe ga je dit technisch verwerken in de webshops? Hiervoor heb je niet alleen logistieke oplossingen nodig, maar ook softwareontwikkeling. 

MIT-Innovatiemakelaar
Om snel stappen te kunnen zetten, is er veel financiering nodig. Bijvoorbeeld voor het inwinnen van advies, netwerk en begeleiding. Daarom houdt Lucas de beschikbare subsidies goed in de gaten. Toen hij de subsidie voor het inhuren van een MIT-Innovatiemakelaar bij TKI Dinalog voorbij zag komen, was zijn interesse dan ook direct gewekt. Het aanvragen verliep heel eenvoudig. “Ik heb nauwkeurig beschreven wat onze plannen zijn, welk advies we willen inwinnen en waarom. Ik heb de subsidieaanvraag ingediend en binnen enkele weken kregen we al akkoord.”

Advies van een expert
Het was voor BOXO het perfecte moment om e-commerce specialist Stephan Mulders van Sunshiners in te huren. Lucas: “Hij heeft alle kennis in huis om ons te adviseren over de inrichting van de check-out en software koppelingen met verschillende vervoerders. Met zijn advies kunnen wij flinke stappen zetten”, vertelt Lucas enthousiast. “De volgende stap is het realiseren van inleverpunten, want dat opent voor ons de markt van business naar consumer.” Interesse in de herbruikbare verzendverpakkingen van BOXO is er genoeg. “We horen regelmatig: als jullie zover zijn, zijn wij dat ook!”

Ook een MIT-Innovatiemakelaar inschakelen?
Heb jij net als Lucas Hullegie van BOXO behoefte aan advies voor een logistiek vraagstuk? Dien dan een aanvraag in voor een MIT-Innovatiemakelaar. De maximale subsidie per project bedraagt € 10.000 per mkb-ondernemer.. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op via huijbregts@dinalog.nl

Geef de eerste reactie