Supply chain hackathon met TKI Dinalog prijs
Opnieuw hebben studenten van de Universiteit Twente laten zien in een supply chain hackathon wat er mogelijk is – in korte tijd – met datasets van interne en externe bronnen. Het winnende team kwam met verrassende inzichten. “Natuurlijk wil je graag meer tijd hebben, maar tegelijkertijd geeft het veel voldoening om te zien wat je in korte tijd kunt realiseren.”
Voor de zesde editie van de supply chain hackathon was de fraaie bovenste verdieping van het Kadaster in Apeldoorn afgehuurd. Studenten en promovendi van de Universiteit Twente waren al vroeg vertrokken evenals de aanwezige bedrijven. De dag ging van start met presentaties van de cases en de datasets, die waren ingebracht door Combi Terminal Twente (CTT), Albert Heijn, Cofano, MarkLogic, RoyalFloraHolland en DPD/CGI.
Op zoek naar patronen
Maximaal zeven uur hadden de teams om tot een bruikbare, creatieve en technologisch geavanceerde oplossing te komen voor planningsvraagstukken van de supply chains. Vol ambitie en op weg geholpen door de aanwezige vertegenwoordigers van bedrijven gingen de teams aan de slag. Er werd gezocht naar patronen in de data. Veel teams maakten gebruik van de mogelijkheden externe open data bronnen toe te voegen aan de interne data van de bedrijven. Sommige teams werkten druk aan slimmere lay-out en routering van orderpicking op basis van historische routedata door een warehouse. Andere teams zochten naar optimale distributiestrategie op bases van omvangrijke leveringsdata over de leveringen.
Korte presentaties van de bevindingen
Om 16.00 uur mocht elk van de elf aanwezige teams in exact vier minuten de gevonden oplossing presenteren. “Het was indrukwekkend om te zien hoe in korte tijd er niet alleen nieuwe inzichten uit de data waren gehaald, maar die inzichten ook nog eens op vaak innovatieve wijze waren gevisualiseerd”, aldus prof. Jos van Hillegersberg, hoogleraar business information systems, Universiteit Twente. Het initiatief tot de hackathon komt van zijn vakgroep. Vervolgens bleken alle teams binnen een paar minuten een heldere presentatie te kunnen houden wat hen veel complimenten en applaus van de aanwezigen opleverde.
Drie teams vallen in de prijzen
Er waren drie prijzen te verdelen. De hoofdprijs van 1.000 euro ter beschikking gesteld door TKI Dinalog ging naar het team DPD/CGI. Ze presenteerden een indrukwekkende 3D visualisatie inclusief filtering van talloze leveringen en analyse van mogelijke locaties voor hubs. De vertegenwoordiger van DPD/CGI noemde de oplossing in één woord ‘briljant”. De City SkyDive prijs, aangeboden door MarkLogic, ging naar het DPD/CGI2. Dit team had op basis van dezelfde data gewerkt, maar daaruit een daadwerkelijk supply chain werkende integratie gerealiseerd en ook geavanceerde techniek toegepast voor cleaning van de data. Het team Albert Heijn presenteerde een fraaie clustering van beleveringsdata vanuit distributiecentra naar winkels. Dit team kreeg als prijs een rondvlucht over Twente aangeboden door Cofano.