E-commerce

Vandaag besteld, morgen in huis: het hoeft niet altijd

Webshops bieden steeds meer diensten aan om het de consument naar de zin te maken. Tot laat in de avond bestellen en toch de volgende morgen afleveren heeft grote impact op het logistieke proces. Maar vindt de Nederlandse consument dat allemaal nodig? Recent onderzoek van het Dinalog project CATeLOG laat zien waar consumenten op kiezen bij hun aankoop. De kosten zijn de drijvende factor.

 

Tijdens de Emerce Efulfilment event op de vakbeurs ICT en Logistiek presenteerde Sander de Leeuw, projectleider van het Dinalog R&D project CATeLOG, recent onderzoek dat hij samen met promovendus Dung Nguyen uitvoerde naar het gedrag en de wensen van consumenten bij de aanschaf van producten via internet.

Het onderzoek laat zien dat consumenten zich bij de keuze voor snelle levering vooral laten leiden door het kostenaspect. Als langer durende levering goedkoper is, dan vinden veel consumenten dat belangrijker dan dat ze hun pakket de volgende dag in huis hebben.

Ook de mogelijkheid om tot laat in de avond te bestellen (met levering volgende dag) is voor de meeste Nederlanders geen must, een order cutoff tijd tot 20.00 uur is prima.

De meeste mensen willen hun pakket thuis bezorgd hebben, of bij de buren als ze zelf niet thuis zijn. Afhaalpunten, kluisjes of afhalen in een winkel scoren laag. Net zoals de dienst om via een sms-bericht door te geven wanneer er geleverd wordt. Dat gaat prima met een e-mailtje.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat de meeste Nederlanders hun aankopen nog steeds bij webshops in Nederland doen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de levertijden volgens de Leeuw. Als er al iets in het buitenland besteld wordt dan is dat meestal in Duitsland of Engeland.

Het is daarom de vraag in hoeverre het steeds later leggen van order cutoff tijden nog geld zal gaan opbrengen voor webshops omdat logistieke keuzes van consumenten sterk gedreven worden door kosten en niet door snelheid van levering.

Informatie over CATeLOG

In het Dinalog R&D project CATeLOG wordt onderzoek gedaan naar de volgende onderwerpen: Grensoverschrijdende retail logistiek, cross chain retail logistiek en ketenintegratie.

 

Laat de reactie zien