Vier nieuwe onderzoekprojecten van start uit Nationale Kennisagenda Logistiek

Binnen de TKI PPS toeslag call (PPS Innovatieregling 2024 Call 1) zijn vier onderzoeksconsortia gehonoreerd. Deze oproep voor onderzoek richte zich op de nieuwe Nationale Kennisagenda Logistiek, ontwikkeld door TKI Dinalog in samenwerking met diverse stakeholders, waaronder kennisinstellingen, bedrijven en overheid.

De Nationale Kennisagenda Logistiek dient als leidraad voor de onderzoeksprogrammering binnen TKI Dinalog en samenwerkingen met andere sectoren. Het richt zich op strategische en transdisciplinaire samenwerkingsprojecten tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden om innovaties te ontwikkelen voor fundamentele en duurzame systeemveranderingen binnen de logistieke sector en de bredere maatschappij.

Gehonoreerde projecten

EnerLogiX – Integrated Energy and Logistics Planning for Electric Trucking
Penvoerder: Eindhoven University of Technology, dr. Albert Schrotenboer

Elektrisch vrachtvervoer is een game-changer voor de duurzaamheid van de logistieke sector. Grote vrachtwagenfabrikanten en overheidsbeleid op Europees, nationaal en lokaal niveau ondersteunen deze ontwikkeling. Echter, het Nederlandse elektriciteitsnet loopt tegen zijn grenzen, wat de integratie van elektrische vrachtwagens bemoeilijkt. Daar komt bij dat de actieradius nog onzeker is en de elektriciteitsprijzen sterk fluctueren en soms onvoorspelbaar zijn. De logistieke sector moet daarom zijn bedrijfsmodellen, netwerkontwerp, vlootsamenstelling en operaties aanpassen aan de dynamiek van toekomstige elektriciteitsnetwerken. Het project EnerLogiX richt zich op het valideren van slimme (lokale) energieoplossingen in combinatie met logistieke planningsoplossingen. Het project gaat publiek beschikbare tools ontwikkelen om de transitie naar elektrisch vrachtvervoer te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.

RESPOND – Resilience Enhancement Strategies for Pharmaceuticals: Optimizing Differentiation
Penvoerder: Rotterdam School of Management, Erasmus University, Dr. Harwin de Vries

Farmaceutische toeleveringsketens zijn zeer kwetsbaar voor verstoringen, vooral in Nederland, waar in 2023 vijf van de dertien miljoen medicijngebruikers te maken hadden met tekorten. Dit komt door prijsgerichte regelgeving en inkooppraktijken die de marges van fabrikanten onder druk zetten. De Nederlandse overheid voert daarom twee maatregelen in: verplichte minimumvoorraden (“ijzeren voorraad”) en herziening van maximumprijsbeleid. Deze maatregelen moeten de leveringszekerheid en winstcapaciteit verbeteren, maar kunnen de kosten en prijzen verhogen, waardoor medicijnen minder betaalbaar worden. De partners werken aan oplossingen waar iedereen baat bij heeft. Dit zijn ten eerste het vinden van een betere balans tussen de kosten van overschotten en tekorten. Ten tweede gaat dit over het voorkomen van medicijnen die van de markt worden gehaald vanwege voorraadkosten en dankzij het verbeteren van verdienpotentieel op medicijnen met een hoog risico.

HOPE – Human-centered OPtimization for supply chain Excellence
Penvoerder: Technische Universiteit Eindhoven, dr. Willem van Jaarsveld

Vanwege krapte op de arbeidsmarkt is er een groot tekort aan SCM-talent op alle niveaus, wat de concurrentiekracht van de Nederlandse logistieke sector bedreigt. Het HOPE-project richt zich op het verbeteren van de samenwerking tussen mens en algoritme om geautomatiseerde beslissingen in supply chains te optimaliseren. Dit project ontwikkelt nieuwe algoritmen en voert experimenten uit om mens-algoritme interactie te verbeteren, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van de logistieke sector te verhogen.

DigiTWOP – Multi-level Digital Twin based Warehouse Optimisation
Penvoerder: Technische Universiteit Eindhoven, dr. Vinh Dang

De Nederlandse bevolking groeit snel en de verstedelijking neemt toe. Dit leidt ook tot meer vraag naar logistiek en arbeidskrachten. Innovaties in magazijnautomatisering en digitalisering kunnen de efficiëntie verbeteren en de noodzaak voor manuele handelingen verminderen. In het project ontwikkelen de partners een digital twin model dat een volledig magazijn simuleert en integreert in Warehouse Management Systems. Dit model optimaliseert de samenwerking tussen robots en menselijke operators, wat de operationele efficiëntie en productiviteit verhoogt. Het project richt zich op flexibele, veerkrachtige en inclusieve magazijnen en draagt bij aan economische groei door kennisdeling en innovatie in de logistieke sector.

 

 

Geef de eerste reactie