Service Logistiek

White paper: Slimme servicelogistiek door middel van een Service Control Tower

Na de aanschaf van een product verwachten we service. Wanneer het product onderhoud nodig heeft of zelfs kapot gaat, willen we dat inspectie en/of herstel snel wordt uitgevoerd door de juiste persoon en met de juiste middelen. Simpel. Het verzorgen van service is echter een complexe puzzel waarin veel verschillende aspecten moeten worden meegenomen. Zo zal een serviceverlener rekening moeten houden met beschikbare monteurs, de beschikbare onderdelen en de geschikte gereedschappen. Het aansturen van deze logistieke aspecten van service gebeurt in een zogeheten Service Control Tower (SCT). Maar wat kenmerkt nu een SCT en wanneer is het interessant voor een serviceverlener om er een te ontwikkelen? Hoe ver is het Nederlandse bedrijfsleven eigenlijk op het gebied van Service Control Towers?

In opdracht van Topsector Logistiek en in samenwerking met het SLF, heeft CQM de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar Service Control Towers om antwoord te geven op vragen als: wat is een SCT, wanneer heb je een SCT nodig en hoe ontwikkel je deze, en hoe ver is het Nederlandse bedrijfsleven met het gebruik van Service Control Towers? De resultaten van dit onderzoek zijn 21 maart gepresenteerd tijdens het seminar in Zaltbommel. Bovendien zijn ze nu te lezen in het white paper ‘Smart aftersales services through the use of service control towers’.

White paper ‘Smart aftersales services through the use of service control towers’

Het op ons onderzoek gebaseerde white paper geeft de definitie van een Service Control Tower en beschrijft de rol van een SCT in een organisatie. Daarnaast biedt het inzicht in het ontwikkelproces van een Service Control Tower met een uitgebreide analyse van de elementen die bijdragen aan een SCT-behoefte. De lezer kan met behulp van een raamwerk zelf de huidige en gewenste maturity van een Service Control Tower in de eigen organisatie in kaart te brengen en daarmee concrete stappen ondernemen voor de verdere ontwikkeling. Tot slot geeft het white paper een toelichting op de toegevoegde waarde van een SCT voor een bedrijf en antwoord op de vraag hoe ver het Nederlandse bedrijfsleven nu is met het gebruik van Service Control Towers.

Geef de eerste reactie