Van Berkel Logistics heeft, met ondersteuning vanuit de MIT Innovatiemakelaarsregeling van TKI Dinalog, een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden van automatische truckplanning voor containertransport. De studie is uitgevoerd door Squid.

Complexiteit in de logistieke planning neemt toe

De logistieke sector staat onder druk door een tekort aan planners, groeiende volumes en een toename aan last-minute wijzigingen. Ook bij Van Berkel Logistics leidt dit tot uitdagingen: planners hebben steeds minder tijd voor taken als het coachen van chauffeurs of het vroegtijdig signaleren van afwijkingen. Daarbij is er een grote afhankelijkheid van individuele planners ontstaan, wat de organisatie kwetsbaar maakt.

Daarnaast ligt de focus in de huidige situatie vooral op het wegwerken van orders binnen de beschikbare tijd. Doelen zoals efficiëntie, duurzaamheid en capaciteitsbenutting krijgen hierdoor onvoldoende aandacht.

Technologie als ondersteunende partner

Van Berkel Logistics ziet kansen in digitalisering van het planningsproces. Het idee is dat planners minder “beslisser” worden en meer “operator”: zij blijven onmisbaar door hun ervaring en klantgerichtheid, maar krijgen steun van software die complexe keuzes sneller en beter kan doorrekenen.

Dit kan leiden tot:

  • minder werkdruk en meer werkplezier voor planners,

  • betere benutting van de vlootcapaciteit,

  • een hoger serviceniveau richting klanten,

  • en een duurzamer netwerk door minder lege kilometers en lagere CO₂-uitstoot.

Belangrijkste inzichten uit de verkenning

De studie van Squid heeft duidelijk gemaakt welke stappen nodig zijn om automatische truckplanning te introduceren. Belangrijke adviezen zijn:

  • Stapsgewijze implementatie: start met deelprocessen en betrek planners actief bij de ontwikkeling en inrichting.

  • Informatiebeschikbaarheid verbeteren: waar mogelijk koppelen aan bestaande systemen (zoals Modality en Data2Track) en waar nodig invoerschermen ontwikkelen voor niet-digitale informatie.

  • Modulaire IT-architectuur: bouw adapters en koppelvlakken zodat software eenvoudig kan worden geüpdatet en uitgebreid, bijvoorbeeld voor toekomstige toepassingen met elektrische trucks.

  • Gebruikersvertrouwen winnen: zorg voor gebruiksvriendelijke schermen, goede introductiebegeleiding en inzicht in de beslislogica van het algoritme.

Volgens Squid is het succes van automatische truckplanning sterk afhankelijk van de samenwerking tussen mens en technologie:

“Planners beschikken over onmisbare kennis en ervaring. Software kan hen ondersteunen door complexe berekeningen en scenario’s inzichtelijk te maken, zodat zij zich kunnen richten op de uitzonderingen en de menselijke kant van het vak.”

Kansen en uitdagingen

Automatische truckplanning biedt veel voordelen, zoals schaalbaarheid bij volumegroei, snellere opleiding van nieuwe planners en betere sturing op KPI’s. Ook kan software veranderingen in de planning sneller signaleren en in sommige gevallen automatisch herplannen.

Tegelijkertijd zijn er uitdagingen, zoals het omgaan met ‘softe limieten’ (bijvoorbeeld een container die nét iets te laat aankomt), het beperken van rekentijd van algoritmes en het borgen van gebruikersacceptatie. Daarbij is uitlegbaarheid van algoritmes cruciaal voor het vertrouwen van planners en klanten: het moet duidelijk zijn waarom een beslissing is genomen en hoe parameters kunnen worden aangepast.

Waar Squid nu staat

Squid draait inmiddels ruim twee jaar in de operatie bij Van Berkel Logistics. In eerste instantie lag de focus op het digitaliseren en visualiseren van alle informatie die een planner nodig heeft om goede beslissingen te nemen. Inmiddels is de stap gezet naar algoritmes die automatisch een basisplanning genereren voor het werk in de regio. Samen met de Universiteit van Oxford wordt bovendien gewerkt aan een geavanceerd zeehavenalgoritme.

Een belangrijk leerpunt uit de afgelopen twee jaar is dat veel ‘softe informatie’, zoals voorkeuren van klanten en chauffeurs, eerst moest worden vastgelegd en gedigitaliseerd. Ook is het duidelijk geworden dat een planner niet vervangbaar is door een autonoom systeem: de kracht zit in het automatiseren van standaardwerk, zodat de planner zich kan richten op uitzonderingen en tijdig ingrijpen wanneer de dynamiek van de logistiek daarom vraagt.

Bent u benieuwd hoe digitale planning kan bijdragen aan efficiëntere en duurzamere supply chains? Of wilt u meer weten over de aanpak en resultaten van dit project? Neem dan contact op met TKI Dinalog.

Meer weten of in contact komen?

Neem gerust contact met ons op via email of bel. We helpen je graag verder!

Neem direct contact op

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws