Het doel van het project was het evalueren van de mogelijkheden van samenwerking in de keten om de kwaliteit van verse producten te waarborgen of te verbeteren op een kosten-efficiënte, responsieve en duurzame manier. We hebben passende beslissingsondersteunende modellen ontwikkeld die gebruikt zijn om de prestatie van logistieke samenwerkingsconcepten (als Vendor Managed Inventory en gezamenlijke routering) te evalueren. We hebben de voordelen van samenwerking berekend op het gebied van voedselkwaliteit en duurzaamheid. We hebben manieren onderzocht om de economische voordelen te verdelen over de deelnemende partijen gebaseerd op hun bijdrage, om zo de economische, milieu en voedselkwaliteit-criteria van de versproductketen te verbeteren.

Om deze doelen te bereiken hebben we varianten van Inventory/Vehicle Routing optimaliseringsmodellen uitgebreid om zo de specifieke kenmerken van de versproductketen mee te nemen. We hebben geavanceerde simulatiemodellen ontwikkeld om de impact
van service vereisten op distributie netwerken te bepalen. Coöperatieve speltheorie technieken zijn gebruikt om een eco-efficiente agrivoedsel keten te ontwerpen.

We hebben ontdekt dat de schatting van kosten en CO2 uitstoot in de keten verbeterd kan worden door de voedsel-specifieke kenmerken mee te nemen in de berekening. Samenwerking kan zowel economische - als milieuvoordelen opleveren. De totale opbrengsten van samenwerking moeten worden verdeeld op basis van de economische en milieu-bijdragen van de partners. Eerlijke verdeling van opbrengsten is belangrijk om de samenwerking te laten slagen op de langere termijn. Retailcoöperaties die deelgenomen hebben aan het project, hebben al maatregelen genomen om de eco-efficientie van transport te verbeteren. Belangrijke methodologische en bestuurlijke inzichten zijn gepubliceerd in gerenommeerde peer reviewed tijdschriften

Facts & Figures

Startdatum: 1 januari 2015 Einddatum: 1 juli 2020

Wetenschappelijke publicaties

Fair gain allocation in eco-efficient vendor-managed inventory cooperation
Using vehicle routing models to improve sustainability of temperature-controlled
Quantifying the environmental and economic benefits of cooperation: A case study
A simulation–optimization approach for a service-constrained multi-echelon distr

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws