Efficiënt en milieuvriendelijk transport is van groot belang voor Europa. Het CO2REOPT-project heeft als doel het optimaliseren van kern-supply chains van strategisch belang door het ontwikkelen van beslissingsondersteunende systemen voor de coördinatie en synchronisatie van transporten vanuit een supply chain-perspectief.

Het consortium bestaat uit industriële en academische partners uit Zweden (SICS, LKAB en TRV), Noorwegen (SINTEF en JBV) en Nederland (EUR, SAMSKIP en SP). Het voorgestelde budget bedraagt in totaal € 1.063.000, waarvan € 790.000 als subsidie, € 243.000 als inbreng in natura, en € 30.000 als contante bijdrage. De start van het project is gepland voor medio 2016 en de looptijd is twee jaar.

Transporten binnen multimodale transportcorridors omvatten doorgaans meerdere vervoerders, elk met hun eigen agenda en doelstellingen. Deze vervoerders optimaliseren hun eigen subsysteem, terwijl het juist essentieel is om de gehele transportcorridor te optimaliseren. Multimodale supply chains volgen vaak vaste dienstregelingen voor de afzonderlijke transporten binnen de keten. Deze aanpak leidt bijvoorbeeld tot wachttijden voor het volgende geplande transport, wat resulteert in langere transporttijden en opslagkosten. Bovendien verergeren vertragingen en verstoringen stroomopwaarts de situatie, met secundaire effecten zoals lage punctualiteit tot gevolg.

Mogelijke oplossingen zijn het opstellen van robuuste dienstregelingen die onzekerheden (tot op zekere hoogte) kunnen opvangen, ondersteuning voor dynamische herplanning van dienstregelingen en actief verstoringsmanagement. Binnen CO2REOPT worden robuuste en dynamisch herplanbare dienstregelingen, optimaal verstoringsmanagement en het ontwerpen van grensoverschrijdende synchromodale transportketens bestudeerd vanuit een supply chain-perspectief.

De doelstellingen zijn:

Dienstregelingen afstemmen op het aanbod bij de oorsprong, de vraag op de bestemmingen, de omstandigheden in hubs en voorspellingen voor opslag, met inachtneming van beschikbaarheid van materieel en balans in transportsegmenten.
Het ontwerpen van optimale grensoverschrijdende synchromodale transportdiensten.
Hiervoor worden twee goederencorridors onderzocht:

De belangrijkste Europese ijzererts-corridor: per spoor van Kiruna en Narvik, per schip van Narvik naar Rotterdam, en opnieuw per spoor van Rotterdam naar Centraal-Europa.
De Samskip-diensten tussen Noorwegen, Zweden en diverse locaties in Europa via de havens van Rotterdam en Duisburg.
Voor de eerste corridor is synchronisatie van dienstregelingen en (her)planning van transportafhandeling essentieel voor effectiviteit vanuit supply chain-oogpunt. Voor de tweede staat economische optimalisatie van synchromodale transportdiensten centraal. Beide casussen zijn onderling verbonden, aangezien synchromodale diensten direct kunnen profiteren van verbeterd verstoringsmanagement.

De potentiële impact is een verminderde afhankelijkheid van wegtransport, verhoogde punctualiteit op de belangrijke ijzererts-corridor (+15%) en ondersteuning van de ontwikkeling van nieuwe synchromodale transportdiensten. De afname in wegtransport leidt tot een duurzamere transportketen.

Partners

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) Samskip Benelux BV SmartPort The Norwegian National Rail Administration (JBV) Trafikverket (TRV) SICS Swedish ICT Västerås AB Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) SINTEF

Facts & Figures

Startdatum: 1 juli 2016 Einddatum: 1 juli 2018

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws