Tegenwoordig worden steeds meer producten online besteld. Dat zorgt voor een noodzaak tot professionele orderafhandeling en bezorging. Dit project richt zich op het ontwerpen van methoden om productstromen beter te coördineren. Daarnaast wordt er een fysiek en IT-netwerk ontworpen die deze coördinatie van bezorging en retouren van online bestellingen mogelijk maken.

Het e-commerce verkoopkanaal is momenteel veelal strikt gescheiden van de andere verkoopkanalen van hetzelfde bedrijf en ook van de e-commerce verkoopkanalen van andere bedrijven. In dit project werken wij volgens het principe van "cross-chain control centers" (4C), die een coördinerende rol vervullen tussen verschillende supply chains. Een dergelijke geïntegreerde aanpak levert totaal nieuwe opties op zowel vanuit een wetenschappelijk als vanuit een praktisch perspectief zoals terug te vinden is in de verschillende werkpakketten.

Activiteiten

  1. Multi-channel strategieën. Ontwerp van voorraad- en afleverstrategieën die gebruik maken van mogelijke uitwisselingen van producten tussen fysieke winkels en het e-commerce kanaal.
  2. E-commerce informatieplatform. Opzetten van een uitvoeringsplan voor het E-commerce informatieplatform, dat zal zorgen voor de uitwisseling van informatie op een uniforme manier.
  3. Intralogistiek. Ontwerpen, verbeteren en testen van material handling concepten voor internet orderafhandeling met de nadruk op reactiesnelheid, flexibiliteit en werklastschommelingen.
  4. Netwerkontwerp voor bibliotheken. Beslis over de locaties van voorzieningen, hun functionaliteit en assortiment, rekening houdend met een dalende vraag en financiering, terwijl het serviceniveau, de beschikbaarheid en de maatschappelijke waarde op een hoog niveau worden gehandhaafd.

Resultaten
Het project zal nieuwe, wetenschappelijk gefundeerde theorieën ontwikkelen voor het ontwerp, de planning, de uitvoer, de IT-infrastructuur en de prijsstelling van huidige en toekomstige e-commerce logistiek. Verschillende projecten zullen worden gestart om de ontwikkelde concepten te testen of te implementeren in de praktijk. De resultaten van dit project zullen zorgen voor een betere consumentenbeleving in e-commerce door een betere integratie van de IT en logistieke infrastructuren tussen bedrijven en tussen online en offline verkoopkanalen als ook door een geïntegreerde bezorging van bestellingen. Hierdoor kan logistiek een serieus ingrediënt worden van de marketingmix van bedrijven waardoor dit project niet alleen zal leiden tot kostenbesparing maar ook een verhoging van de verkoopcijfers mogelijk maakt.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws