DYNAFLOAT (Dynamic urban traffic flow management using floating-car, planning, and infrastructure data)

De groeiende verstedelijking, geconcentreerd in grote steden, stelt de maatschappij voor enorme uitdagingen. Het efficiënte gebruik van de beschikbare infrastructuur en een degelijke planning en controle van mobiliteit en logistiek behoren tot de belangrijkste uitdagingen. Dit voorstel richt zich op logistiek en mobiliteit en probeert economische, sociale en ecologische doelstellingen met elkaar te verzoenen. Dat wil zeggen: transport en logistiek moeten maximaal efficiënt zijn, met minimale vertraging en beperkte nadelige milieueffecten (uitstoot van koolstof en deeltjes, lawaai). In het bijzonder richten we ons op het gebruik van massaal beschikbare plannings- en Floating Car-gegevens in aanvulling op gegevens van apparatuur langs de weg, om dynamische controle van zowel vracht- als passagiersstromen mogelijk te maken. Bovendien breiden we bestaande wiskundige modellen voor wegverkeer uit om interacterende knelpunten te bestuderen en tegelijkertijd de essentiële kenmerken van de dynamiek van het wegverkeer vast te leggen. In een stedelijke omgeving vereist een optimale regeling voor een vlotte verkeersstroom een geïntegreerde aanpak, waarbij tegelijkertijd het netwerk van kruispunten als geheel wordt gecontroleerd. Naast de "netwerkbenadering" is ons onderzoeksvoorstel ook innovatief op het gebied van nauwkeurige verkeersmodellering. We zullen verschillende modelbenaderingen combineren om de essentiële dynamiek van het wegverkeer nauwkeurig vast te leggen. Afhankelijk van de onderzoeksvragen gebruiken we microscopische modellen die de dynamiek van individuele auto's nabootsen, mesoscopische modellen die geaggregeerde verkeersstromen vastleggen en macroscopische modellen die ruimtegerelateerde dynamsiche modellen integreren.