De groeiende verstedelijking, geconcentreerd in grote steden, stelt de maatschappij voor enorme uitdagingen. Het efficiënte gebruik van de beschikbare infrastructuur en een degelijke planning en controle van mobiliteit en logistiek behoren tot de belangrijkste uitdagingen. Dit voorstel richt zich op logistiek en mobiliteit en probeert economische, sociale en ecologische doelstellingen met elkaar te verzoenen. Dat wil zeggen: transport en logistiek moeten maximaal efficiënt zijn, met minimale vertraging en beperkte nadelige milieueffecten (uitstoot van koolstof en deeltjes, lawaai). In het bijzonder richten we ons op het gebruik van massaal beschikbare plannings- en Floating Car-gegevens in aanvulling op gegevens van apparatuur langs de weg, om dynamische controle van zowel vracht- als passagiersstromen mogelijk te maken. Bovendien breiden we bestaande wiskundige modellen voor wegverkeer uit om interacterende knelpunten te bestuderen en tegelijkertijd de essentiële kenmerken van de dynamiek van het wegverkeer vast te leggen. In een stedelijke omgeving vereist een optimale regeling voor een vlotte verkeersstroom een geïntegreerde aanpak, waarbij tegelijkertijd het netwerk van kruispunten als geheel wordt gecontroleerd. Naast de "netwerkbenadering" is ons onderzoeksvoorstel ook innovatief op het gebied van nauwkeurige verkeersmodellering. We zullen verschillende modelbenaderingen combineren om de essentiële dynamiek van het wegverkeer nauwkeurig vast te leggen. Afhankelijk van de onderzoeksvragen gebruiken we microscopische modellen die de dynamiek van individuele auto's nabootsen, mesoscopische modellen die geaggregeerde verkeersstromen vastleggen en macroscopische modellen die ruimtegerelateerde dynamsiche modellen integreren.

Facts & Figures

Startdatum: 12 januari 2015 Einddatum: 11 januari 2019

Wetenschappelijke publicaties

Networks of fixed-cycle intersections
Pollaczek contour integrals for the fixed-cycle traffic-light queue
An exact root-free method for the expected queue length for a class of discrete-
Commuter behavior under travel time uncertainty
Platoon forming algorithms for intelligent street intersections
Roots, Symmetry, and Contour Integrals in Queuing-Type Systems
Commuter behavior under travel time uncertainty
A bottleneck with randomly distorted arrival times
A Novel Data-Driven Algorithm for the Automated Detection of Unexpectedly High T

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws