EURECA (Effective Use of Reefer Containers for conditioned products through the Port of Rotterdam)

Havens hebben zich de afgelopen decennia, parallel aan de opkomende wereldeconomie, ontwikkeld tot wereldwijde knooppunten voor grootschalige en efficiënte handel en scheepvaart. Vooral in Europa, met drukke zeeroutes en havens verspreid over het continent, staan veel toegangshavens voor de uitdaging om export-, import- en transshipmentcontainers op een energie- en emissie-efficiënte manier te verwerken.
Een van de belangrijkste zakelijke kansen voor de Haven van Rotterdam is de groei van geconditioneerde containers.
Verse supply chains vereisen uitstekende prestaties op het gebied van onder andere voedsel- en productkwaliteit, logistieke indicatoren, duurzaamheidseisen, energieverbruik, containeronderhoud en het aansturingsvermogen van koelcontainers (reefers), geavanceerde terminals en bijbehorende infrastructuur, en een bereidheid van alle betrokken partijen om dit tot een succes te maken. Helaas is dit momenteel nog niet het geval.
Duurzame havenontwikkeling vereist een aanpak die gebaseerd is op inzicht in de supply chain van geconditioneerde goederen, inclusief energieverbruik (hardware en techware), maar ook een procesgerichte benadering (orgware) die zich bezighoudt met governance en transities.
Dit project richt zich op innovatieve managementstrategieën om barrières te overwinnen en publieke besluitvormers en private actoren te ondersteunen bij het beïnvloeden van complexe maatschappelijke transformatieprocessen richting een bepaalde wenselijke koers; in dit geval een vitale, efficiënte en duurzame supply chain op basis van geconditioneerd transport vanuit internationale bronnen naar nieuwe markten, met een centrale rol voor de Haven van Rotterdam.
We zullen nieuwe logistieke concepten voor koelcontainers ontwikkelen en ons daarbij vooral richten op de geschiktheid en acceptatie van deze concepten door alle betrokken stakeholders, met gebruik van een sociaal-technische analyse en een transitiemanagementaanpak.