ISOLA (Integrated Synchromodal Transport System Analysis)

Het onderzoek is gericht op de ontwikkeling van het multimodale transportsysteem in Nederland, en bij uitbreiding in Europa, tot een echt synchromodaal transportsysteem, waarin het gebruik van infrastructuur, transportdiensten en operaties perfect zijn afgestemd op de marktvraag. Dit vereist de integratie van gegevens over infrastructuur, diensten en transport, de ontwikkeling van nieuwe synchromodale controlemechanismen en de verdere analyse van de vraagkarakteristieken van verladers. Dit project levert de academische onderbouwing van de ambitie en innovatievisie die is geformuleerd voor synchromodaliteit in de Topsector Logistiek. Tot nu toe heeft onderzoek zich vooral gericht op horizontale afstemming tussen modaliteiten tot een samenhangend netwerk. De belangrijkste invalshoek voor dit project is de verticale afstemming, dat wil zeggen de verlader/opdrachtgever oriëntatie en de relaties met het onderliggende netwerkmanagement. Naast het feit dat deze verticale relaties wetenschappelijk onontgonnen terrein vormen, stellen we dat ze van cruciaal belang zijn voor de uitrol van synchromodale transportdiensten. Kortom, als de vraag naar diensten moeilijk te voorspellen is en als de beschikbaarheid van capaciteit onzeker is, zal de markt voor synchromodale diensten niet functioneren.
(1) betere modellering van vrachtvervoer door een betere weergave van de overwegingen van verladers met betrekking tot de toeleveringsketen
(2) kwantificering van de impact van het niveau van informatie-uitwisseling en samenwerking/concurrentie tussen organisaties op synchromodale planning en uitvoering
(3) nieuwe benaderingen voor real-time besluitvorming en prijsmechanismen voor synchromodale oplossingen
(4) de ontwikkeling van informatieconcepten die “datasynchromodaliteit” mogelijk maken